Voyager 1 har forlatt bygningen, og sendt hilsen hjem

NASA har endelig bekreftet: Etter 36 år i solsystemet, er romsonden Voyager 1 på vei utover i galaksen. Og den har sendt en lydhilsen hjem.

En kunstnerisk framstilling av hvor NASAs to Voyager-romsonder befinner seg. Voyager 1 (øverst) har nå seilt ut fra vår solboble og inn i rommet mellom stjernene - det såkalt interstellare rom. Ennå kan den kjenne effekten av sola vår. Voyager 2 utforsker fremdeles det ytre laget av vårt solsystem. (Foto: (Illustrasjon NASA/JPL-Caltech))

Det var sterkt ubrudd av solvinder som hjalp forskerne med å avsløre at Voyager 1 var i ferd med å bryte seg ut av vårt solsystem.

I rommet utenfor solsystemet vårt, det såkalte interstellare rom, har omgivelsene - plasmaen - en høyere tetthet enn den som er i utkanten at solsystemet. Hvis romsonden plutselig befant seg i veldig tett plasma, ville det være et tegn på en overskridelse av grensa mellom solsystemet og rommet utenfor.

Problemet har vært at Voyager 1 ikke har fungerende instrumenter til å måle tettheten på denne plasmaen.

Istedet klarte forskere å fange opp svingningene fra et massivt utbrudd av solvind i 2012, som fikk plasmaen til å vibrere som en fiolinstreng, skriver NASA. Målinger av disse svigningene tydet på at romsonden var inn i et lag med ekstra tett plasma - typisk for rommet bortenfor solsystemet.

- Vi tror absolutt at vi har krysset grensa, sier forsker på Voyager-teamet, William Kurth ved University of Iowa, til New Scientist.

Her kan du høre solvindene rundt Voyager 1, hele 19 milliarder kilometer fra sola:

Beskjed til “de andre”

Omtrent på denne tiden for 36 år siden - 5. september 1977 sendte NASA opp den 722 kilo tunge romsonden. Målet var nettopp å utforske solsystemet, og forhåpentligvis klare å snuse på det som ligger utenfor også.

Optimistene involvert sørget for at det ombord i kapselen lå en gullbelagt skive som inneholder beskrivelser av hvem vi jordboere er, i tilfelle noen der ute fanger opp Voyager 1. Kanskje setter denne noen seg fore å finne ut av hva i huleste den lille metallmyggen er, og hvor den kommer fra.

Da har vi i hvert fall prøvd å være behjelpelige. Gullplata inneholder nemlig 115 bilder fra jorda, og lydopptak av bølger som slår mot jordiske kyster, dyrenes lyder og menneskers musikk og språk.

Om bord i Voyager 1 er ei gullplate med blant annet bilder og innspillinger av lyder og musikk fra Jorda. (Foto: NASA)

Lenge i grenseland

Forskerne har lenge visst at Voyager 1 var nær ved å smette ut over vårt solsystems grenser.

år>

Hva som venter den der, gjenstår å se. Seiler videre, ser det i alle fall ut til at den gjør.

Om den aldri blir et sendebud til vesener andre steder i galaksen, har den i alle fall bidratt med en beundringsverdig fotografjobb.

Her er noen av bildene den har tatt fra vårt eget solsystem:

Se skrytevideoen som NASA har laget om Voyager 1.