Jordlignende planeter er helt vanlige

Studie fra NASA viser at det i vår egen galakse, Melkeveien, er mer enn 46 milliarder planeter som er på størrelse med jorden.

(Illustrasjon: Istockphoto)

Den nye studien viser at det de små planeter det er mest av i Melkeveien.

Bare 1,6 prosent av stjernene viste seg å huse store planeter tett på stjernen.

Omkring 6,5 prosent av stjernene hadde mellomstore med masser mellom 10 og 30 ganger jordens masse.

1,8 prosent av stjernene hadde planeter som bare veier mellom 3 og 10 ganger så mye som jorden.

Ut fra de dataene regnet astronomene seg frem til at 23 prosent av stjernene har jordlignende planeter.

Visste du

NASAs romsonde Kepler gransker også sollignende stjerner, og man forventer å finne de første virkelige jordlignende planetene i løpet av de nærmeste årene.

Hver fjerde stjerne på størrelse med solen har en jordlignende planet kretsende rundt seg.

Det er konklusjonen på en ny studie som er gjennomført av astronomer ved NASA i samarbeid med forskere fra University of California, Berkeley i USA.

Astronomene har observert stjerner og planetene deres i vårt eget solsystem med Keck-teleskopet på Hawaii gjennom fem år.

I den perioden har de finstudert i alt 166 sollignende stjerner som har planeter med ulike masser. Alle disse planetene kretser om stjernene i tette baner, siden det bare er slike planeter Keck-teleskopet kan se.

Små planeter er mest utbredt

Keck-teleskopet avslørte planeter som er mellom 3 og 1 000 ganger så tunge som jorden, og de aller fleste av dem er i den lette enden.

Det indikerer at små, lette planeter er de vanligste i galaksen vår.

– Teknologiene våre kan fortsatt ikke avsløre planeter på størrelse med jorden, men vi kan beregne antallet ut fra observasjonene våre.

– Planeter på størrelse med jorden er som sandkorn på en strand, de er overalt, sier Andrew Howard ved University of California.

Resultatene fra den nye studien er offentliggjort i det vitenskapelige tidsskriftet Science.

Mange planeter kan være beboelige

De nye observasjonene gir et hint om at en stor del av de jordlignende planetene omkring andre stjerner kan være beboelige.

En betingelse for at planeten er beboelig, er at den verken befinner tett på stjernen, hvor det er svært varmt, eller langt unna, hvor det er så kaldt at livet ikke vil ha en sjanse.

De planetene som Keck-teleskopet har avslørt, er derfor ikke beboelige fordi de befinner seg i den varme sonen tett på stjernen.

Men ved å dele inn de observerte planetene i kategorier etter massen og holde det opp mot teorier for planetdannelse, kunne astronomene regne seg frem til at en stor del av stjernene har jordlignende planeter i den beboelige sonen.

Beregningene viser at Melkeveiens i alt 200 milliarder stjerner til sammen har minst 46 milliarder jordlignende planeter i tette baner, og i tillegg kommer alle de jordlignende planetene lengre vekk fra planeten, som ligger i den bebolige sonen.

Dansk forsker gleder seg

Den danske astrofysikeren Uffe Graae Jørgensen fra Niels Bohr Instituttet på Københavns Universitet har med interesse lest om den nye studien, og han forteller at det er viktige resultater.

– Observasjonene bekrefter tidligere studier på en overbevisende måte fordi det er snakk om et komplett utvalg av målinger. Det vil si at man på bakgrunn av observasjonene kan si noe statistisk signifikant, sier han.

Han understreker at man enda ikke har observert jordlignende planeter, teknologien er fremdeles ikke i stand til det. Men man kan regne seg frem til at de må være der.

– Argumentet er at hvis det er så mange små, jordlignende planeter i så tette baner om stjernene, så må det være tilsvarende mange av dem lengre ute i den beboelige sonen. Disse planetene håper vi å kunne finne med nye metoder og teknologier de kommende årene, avslutter han.

© videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygård for forskning.no.

Pressemelding hos NASA