Asteroider er en blandet flokk

Noen er mørke og kjedelige, andre er skinnende og lyse. Observasjoner av 100 jordnære asteroider avslører at de små himmellegemene er langt mer forskjellige enn tidligere antatt.

(Illustrasjon: ESO)

Hvem sier at en asteroide bare er en grå stein i rommet?

Analyser av datamateriale fra Nasas Spitzer-teleskop viser i hvert fall noe annet. De små klumpene er nemlig langt mer varierte i farge og form enn astronomene hittil har trodd. Det opplyser ScienceDaily.

Funnet bygger på data fra 100 jordnære asteroider samlet inn av Spitzer, som senere er blitt analysert av en forskergruppe fra Northern Arizona University i USA.

Infrarødt lys som verktøy

Forskergruppen har bare så vidt begynt. Målet er å undersøke sammensetningen av i alt 700 asteroider. De siste 600 håper de å klare i løpet av et års tid.

Målingene er kommet til veie ved bruk av infrarødt lys, som gir et mer nøyaktig bilde av asteroidenes størrelse og sammensetning enn synlig lys. Dermed håper forskerne å få en bedre forståelse for opprinnelsen deres.

– Disse steinene forteller oss om stedene de kommer fra, uttaler David Trilling, som er forsker ved avdelingen for fysikk og astronomi ved Northern Arizona University, til ScienceDaily.

– Det er som å studere småsteiner i en bekk for å lære om fjellene de stammer fra, sier han.

Trilling er hovedforfatter av en artikkel som nylig er publisert i tidsskriftet Astronomical Journal.

Vi mangler kunnskap om jordnære objekter

Bare cirka 7000 av kanskje 100 000 jordnære objekter i universet er i dag kjent, og forskerne vet svært lite om dem.

Det nye datamaterialet viser blant annet at noen av de mindre asteroidene har en overraskende sterk evne til å reflektere sollys. Siden asteroidenes overflate blir mørkere med tiden, regner forskerne med at disse objektene er forholdsvis unge.

Det antyder at gruppen av jordnære objekter er i konstant endring.

Den store ulikheten blant asteroidene tyder også på at de har ulik opprinnelse. Noen stammer nok fra asteroidebeltet mellom planetene Mars og Jupiter, mens andre kommer fra fjernere områder i solsystemet.