Eksoplaneter går feil vei

Astronomer har funnet seks fjerne planeter som ikke beveger seg samme vei som stjernen deres roterer rundt seg selv. Det tyder på at planetsystemer kan utvikle seg ganske kaotisk.

En av de nyoppdagede eksoplanetene, WASP-8b, kretser om stjernen i motsatt retning av stjernens rotasjonsretning – som det fremgår av denne tegningen. (Illustrasjon: ESO/L. Calçada)

Seks eksoplaneter kretser feil vei rundt sine respektive stjerner. De beveger seg nemlig motsatt vei som stjernen roterer rundt seg selv. Og det overrasker astronomene.

Det passer nemlig dårlig med den teorien forskerne har for hvordan planetsystemer dannes.

Hvis oppdagelsen skal gi mening, må de merkelige planetsystemene ha en ganske dramatisk historie.

Alt roterer i samme retning

I solsystemet vårt kretser alle planetene samme vei rundt solen – i den retningen som solen selv roterer. Og astronomene har trodd at det også var tilfellet for andre stjernesystemer.

Det henger sammen med den måten stjerner, med tilhørende planeter, blir dannet på. Når støv og gass i universet fortettes, vil nokså beskjedne bevegelser i stoffene bli forsterket, slik at den gasskyen som ender med å bli til et stjernesystem, vil rotere.

Hele gasskyen dreier i samme retning, og retningen bevares når stoffet trekker seg sammen og blir til en stjerne og deretter planeter. Derfor vil det typisk være slik at stjernen og planetene roterer samme vei om seg selv, og at planetene også kretser om stjernen i samme retning.

Men det gjelder altså ikke alle planeter, viser den nye forskningen fra europeiske astronomer. Resultatene deres ble nylig lagt fram på årsmøtet for Royal Astronomical Society.

Disse eksoplanetene går i motsatt retning av stjernens rotasjon rundt seg selv. (Illustrasjon: ESO/L. Calçada)

Tyngdepåvirkninger ga ny bane

De seks mystiske, store gassplaneter, som alle roterer tett på hver sin stjerne, må ha blitt påvirket av tyngdekraften fra andre gasskjemper eller stjerner. De er så å si blitt sendt ut av kurs, og i løpet av mange millioner år er de kommet inn i en skjev, avlang bane.

Her er de med jevne mellomrom kommet tett på stjernen, hvor sterke tidevannkrefter etter hvert har bremset dem. Eksoplanetene er endt i baner tett på stjernen – nå med en vilkårlig omdreiningsretning og rotasjonsakse.

Underveis i det kaotiske forløpet må den store planeten for øvrig ha utslettet alle mindre, jordlignende planeter som måtte ha vært i stjernesystemet, sier Didier Queloz fra observatoriet i Genève.

Nå vil astronomene gå på jakt etter de store objektene som må ha sendt planetene ut av kurs. Det har de allerede funnet for to av de seks planetene.