Apophis-asteroiden kommer igjen

Det er en viss risiko for at jorden rammes av en asteroide i 2036. Men den kommer sannsynligvis bare tett på, viser de nyeste beregningene fra NASA. De nye tallene viser også at Apophis vender tilbake i 2068.

Apophis (i ringen) er fremdeles så langt unna at den er vanskelig å få på øye, men astronomer fra Hawaii har fulgt den gjennom flere år. (Foto: NASA/JPL)

En asteroide med en diameter på 270 meter nærmer seg jorden. Og det er en risiko for at den vil treffe jorden med en fart på 45 000 kilometer i timen.

En eventuell kollisjon vil frigjøre en energimengde som tilsvarer 500 millioner tonn av sprengstoffet TNT – eller hele 33 000 Hiroshima-bomber.

Et slikt sammenstøt vil selvfølgelig ha katastrofale følger. Store landområder kan bli lagt øde, og nedslaget kan forårsake gigantiske tsunamier.

Men inntil videre har vi heldigvis ikke noe å frykte, for det er først risiko for en kollisjon i 2036, og enda viktigere: Risikoen er ganske liten, viser nye observasjoner.

Asteroide oppdaget sent

Asteroiden Apophis ble oppdaget så sent som i juni 2004, og det gikk ikke mange måneder før astronomene hadde nok observasjoner til å kunne regne ut asteroidens bane.

Den gang fant man ut av at det var en 2,7 prosent risiko for at Apophis ville treffe jorden fredag 13. april 2029.

Det skapte noen store overskrifter, men heldigvis tok astronomene feil. Ytterligere observasjoner av asteroiden har vist at den ikke vil treffe jorden i 2029.

Slik kan en asteroide se ut på nært hold. Asteroiden Ida ble fotografert av romsonden Galileo i 1993, mens sonden var på vei til Jupiter. Med på bildet er den første bekreftede månen til en asteroide (også innfelt i øverste høyre hjørne). Den heter Dactyl. Ida har en radius på gjennomsnittlig 15,7 kilometer. (Foto: NASA/JPL/USGS)

Til gjengjeld er det en ganske liten risiko for at Apophis treffer jorden når den vender tilbake i 2036.

I 2007 ble sannsynligheten for et nedslag beregnet til 1/45 000, men nå har astronomer fra University of Hawaii og NASA fastslått at risikoen er enda mindre.

Sannsynligheten for en kollisjon er nå nede på 1/250 000, og forskerne mener faktisk at asteroiden ikke kommer nærmere enn 29 450 kilometer.

Det er til gjengjeld også forholdsvis tett på – de fleste kommunikasjons- og værsatellitter er lengre vekk.

Astronomene har også funnet ut at Apophis kommer på besøk igjen i 2068. Her er det igjen en liten risiko for at den treffer jorden.

Men astronomene vil holde veldig godt øye med asteroiden, så hvis det skulle vise seg at den har kurs direkte mot oss, får vi nok vite det i god tid.

Pressemelding fra University of Hawaii