Sydende stjerner i gamle galakser

Romteleskopet Hubble har oppdaget over fem hundre galakser eller melkeveisystemer fra universets barndom. Galaksene syder av unge, hete stjerner.

Rødforskyvning

Universet utvider seg hele tiden. Det betyr at jo lengre unna et objekt er, desto raskere beveger det seg vekk fra oss. For å forstå det, tenk på en ballong som blåses opp. To steder langt fra hverandre på ballongen fjerner seg raskere fra hverandre enn to steder like ved hverandre.

Når en lyskilde fjerner seg, vil bølgelengden øke. Rødt lys har lengst bølger og blått lys kortest. Det betyr at når bølgelengden øker, forskyves de blå bølgene mot rødt.

Det samme fenomenet kan vi høre når en sykebil passerer. Sirenen høres litt lysere ut i tonen når den kommer mot oss, og så litt dypere i tonen når den kjører vekk fra oss. Dypere toner har lengre bølger.

Dette fenomenet kalles Doppler-effekten, som altså gjelder lys, lyd og egentlig alle bølger.

Lyset fra galaksene har vært underveis mot oss i nesten tretten milliarder år. Romteleskopet Hubble er som en tidsmaskin som ser tilbake mot universets første tid.

Galaksene i Hubble-bildet er mindre og svakere enn vår tids melkeveisystemer. De er blålige i fargen, og syder av unge nyfødte stjerner.

"Bildet til venstre er tatt med et vidvinkel-kamera på Hubble, og viser galaksehopen med nummerering tilsvarende de små bildene til høyre med 28 av de mange hundre små rødforskjøvede galaksene. Foto: ESA/NASA"

Likevel ser de rødlige ut i bildet. Det kommer av rødforskyvningen fordi disse galaksene er så langt unna.

Innsikt i det tidlige universet

Disse galaksene kan hjelpe astronomene å løse et gammelt mysterium. Det tidlige universet utvidet seg raskt, og ble avkjølt til en kald “suppe” av hydrogengass. Disse hete unge galaksene kan forklare hvordan universet ble varmet opp igjen.

Bildene støtter også teorien om at mindre galakser gikk sammen og laget større galakser etter som universet utviklet seg. Dette kalles den hierarkiske galakseteorien.

Fra små til større galakser

- Å finne så mange av disse dverggalaksene, men så få sterke, er bevis på at galakser bygges opp av småbiter - slår seg sammen slik som den hierarkiske teorien for galaksedannelse forutsier, sier astronomen Rychard Bouwens fra University of California til nettstedet spacetelescope.org.

Han har ledet analysen av Hubble-bildene. De er fotografert med et kamera som ble installert på Hubble-teleskopet i 2002. Hvis et nytt infrarødt kamera blir installert på Hubble i framtida, kan forskerne oppdage enda fjernere og yngre galakser.

Flere og større bilder på nettstedet til romteleskopet Hubble.