Det svarte hullet V404 i stjernebildet Svanen suger gass fra en rødgul stjerne som går i bane rundt. Gassen suges innover mot hullet i en spiral. Like før den forsvinner i det svarte hullet, får den voldsom fart. Da sender den ut røntgenstråler med høy energi, blåfiolett på figuren. Røntgenstrålene varmer opp gassen lengre ute, slik at den gløder i synlig lys, gult på figuren. Derfor kunne forskerne se V404 blaffe opp i både røntgenstråler og synlig lys sommeren 2015. Strålingen var så kraftig at den kunne sees selv med et amatørteleskop med linse på rundt 20 centimeter (eller 8 tommer) i diameter. (Illustrasjon: NASA/ESA/Hubble, bearbeidet av forskning.no)

Slik kan du se kreftene til et svart hull

En liten stjernekikkert er alt som trengs for å se suget av et svart hull. Hvis du er heldig.

Det svarte hullet V404 i stjernebildet Svanen, høyt på vinterens kveldshimmel, blaffer opp fra tid til annen.

Sommeren 2015 blaffet det opp på ny. Og blaffene var forholdsvis kraftige. Du kunne nesten sett dem med det blotte øye – eller en liten stjernekikkert.

Det vil si – blaffene kom ikke fra selve det svarte hullet. Du kan ikke se et svart hull. Tyngdekreftene er for sterke.

Klemz – men ikke koz

Det er disse tyngdekreftene som i første omgang laget det svarte hullet. Når en stjerne slukner, klarer den ikke lenger å pumpe seg opp med kjernereaksjonene som får den til å lyse.

Dermed klemmer tyngdekreftene kjernen av stjerneliket sammen til et uendelig lite punkt.

Inne i punktet er tyngdekraften uendelig sterk. Ingenting slipper ut, selv ikke lyset.

Hawkings stråler

Det vil si, den berømte fysikeren Stephen Hawking har beregnet at noe kanskje kommer ut, men denne Hawkingstrålingen kan du ikke se. Ingen har ennå sett den sikkert.

Les også: – Det finnes ingen sorte hull

Men selv om vi ikke kan se selve det svarte hullet, kan vi se virkningen av det  – selv med en stjernekikkert av den typen som amatørastronomer bruker.

Grådig monster

V404 er nemlig i vårt nabolag. Vel – i alle fall i galaktisk målestokk.

Der er 7800 lysår som søndagssafari å regne. Og V404 ville vært litt av et dyr å få på nært hold.

Det svarte hullet er et grådig monster. Det suger livsblodet fra en gulrød stjerne på størrelse med sola. Denne stjerna snurrer hjelpeløst tett opptil hullet, en omdreining i uka.