Stjernesmell i over 100 år

I 1901 eksploderte stjernen GK Persei. Eksplosjonen pågår fortsatt i en forrykende fart. Se video.

Videoen viser hvordan eksplosjonen har sett ut siden 1953. I den siste delen kan du se 3D-modellen forskerne har laget. (Video: Liimets at al./ApJ)

En dag i februar i 1901 observerte astronomer at stjernen GK Persei ga fra seg et kraftig lys. Over natten ble stjernen en av de mest lyssterke på nattehimmelen.

Stjernen ligger 1300 lysår fra jorden.

Årsaken til det plutselige lyset var en enormt kraftig termonukleær eksplosjon på stjerna. Nå har spanske og estlandske forskere laget en tredimensjonal illustrasjon av eksplosjonen.

Dette har de greid ved å måle hvordan enorme skyer av gass har bevegd seg.

Her kan du se hvordan stjerne-eksplosjonen ser ut. Den grønne pilen viser retningen mot jorden. (Foto: (Illustrasjon: Liimets at al./ApJ))

Disse gass-skyene ble synlige i 1916.

Dataene forskerne har brukt kommer fra Isaac Newton-teleskopet og Nordic Optical Telescope på den spanske øya La Palma.

1000 kilometer i sekundet

Resultatene av målingene viser at gassen ser ut til å bevege seg med enorm fart vekk fra eksplosjonens sentrum, selv over 100 år etter smellet.

Forskere har regnet med at eksplosjonen vil miste fart over tid, men det ser ikke ut til å ha skjedd. De enorme skyene med gass fyker fortsatt gjennom verdensrommet med fart på over 1000 kilometer i sekundet.

For mer enn hundre tusen år siden gikk stjernen GK Persei fra å være en rød kjempe til å bli en hvit dverg. Da kvittet stjernen seg med de ytterste lagene sine og dannet en planetarisk tåke. Det er en gigantisk gass-sky, som stjerne-eksplosjonen nå kan utfolde seg inni.

Nordic Optical Telescope er et teleskop som ligger på La Palma på Kanariøyene. Teleskopet ble bygget i 1988 og var finansiert av Norge Sverige, Finland og Danmark. (Foto: Christoffer H. Støle/Wikimedia Commons)