Første bevis for at stjerne slukte planet

Om noen milliarder år blir Jorda mest sannsynlig slukt av sola. Astronomer har nettopp funnet første bevis for at en planet har blitt spist opp av stjernen sin, og det har gitt innsikt i Jordas uhyggelige fremtidsscenario.

Astronomer har lenge visst at eldgamle stjerner kan utvide seg såpass mye at de sluker nærliggende planeter. Nå har astronomer funnet første bevis for at dette har skjedd. Her har en kunstner sett for seg hendelsen. (Foto: (Illustrasjon: NASA))

Innen astronomien har det lenge vært kjent at svært gamle, enorme stjerner, såkalte røde kjemper, kan sluke planeter i nærheten.

Nå har imidlertid en internasjonal forskergruppe for første gang funnet bevis for at dette har skjedd. Det har de gjort ved å studere særlig den kjemiske sammensetningen til en stjerne.

At denne planeten ble ødelagt av moderstjerna si, tror forskerne kan ha gjort at en overlevende naboplanet ble sparket ut i en uvanlig bane.

Stjerna forskerne studerte, bærer det ikke så lettfattede navnet BD+48 740. Den er en rød kjempe, betegnelsen på den nest siste fasen i en stjernes liv. Til å begynne med er røde kjemper cirka på størrelse med vår egen sol.

_____________________