En rose i rommet

En spektakulær gave å skjenke sin elskede? Om jorden var en liten klinkekule, kanskje. Som en rød rose ligger stjernetåken med det uromantiske navnet N11A like i nabolaget.

Gjennom romteleskopet Hubble ser vi våre nærmeste med nye øyne: Dette bildet er i autentiske farger. Kraftig stråling fra stjernene i senteret lyser opp gassen rundt med en myk og hvit glød.

Stjernetåken N11A ligger innenfor en spektakulær region hvor stjerner dannes, inne i den såkalte Large Magellanic Cloud, en liten følgesvenn til vår egen galakse Melkeveien. Den er synlig fra den sørlige halvkule.

Rosetåken er spesielt interessant for astronomer fordi det er den minste og mest kompakte stjernetåken i denne regionen, og representerer den ferskeste stjernedannende hendelsen der.

Hubbles skarpe øye har gjort det mulig for astronomene å komme tettere innpå stjernetåken, for å studere den varme gassens struktur og stjernene i senteret.

Sjokk og sterke stjernevinder fra de nyfødte massive stjernene i den lysende kjernen har laget et søkk i gassen og støvet. Den sterke strålingen gjør at gassen rundt fluorescerer litt på samme måten som neonlys.

Bildet av rosetåken er tydeligere enn man noen gang fått til tidligere, og forskerne har klart å identifisere stjernene som får den til å lyse. Denne typen informasjon er essensiell for å øke forståelsen av dannelsen av massive stjerner, det vil si stjerner som er mer enn 10 ganger større enn vår egen Solen.

N11A er lokalisert i stjernebildet Dorado (Gullfisken), og ansvarlig for bildet er European Space Agency og Mohammad Heydari-Malayeri ved Observatoire de Paris i Frankrike.