Verdens beste solbilde

I forbindelse med SOHO-satellittens åtteårsdag arrangerte NASA en gedigen publikumsavstemming for å finne det aller beste solbildet. Nedenfor ser du vinneren.

SOHO har et godt øye til sola, og har knipset spektakulære bilder av stjerna vår siden 1995. Det er ikke bare forskerne som har fått glede av det. De siste årene har også vi vanlige blitt pepret av fantastiske bilder av den sinte, sydende og fabelaktige ildkula der ute.

- Hele 91 257 stemmer ble avlagt, skriver NASAs Pål Brekke i en pressemelding. 450 av disse kom fra Norge. Det er faktisk tre ganger flere enn fra noe annet europeisk land, og ni ganger så mange som i Sverige og Danmark. Kappløpet mellom første og andreplass ble knallhardt.

Til slutt ble det klart at dette bildet gikk av med seieren, med 11 468 stemmer:

- Jeg tror det var fargene og de flotte strukturene som appellerte til folk, skriver Brekke. Sola funkler nesten som en diamant.

Egentlig viser bildet tre foto oppå hverandre. De tre fotografiene har fanget inn forskjellige bølgelengder, og til sammen gir de et bedre bilde av alt som skjer på sola samtidig.

- Vi ser solas varme korona, forteller Brekke. De lyse flekkene er aktive områder. Dessuten stikker kraftige magnetfelt opp fra solas indre. Varm gass fanges inn og låses fast i magnetfeltlinjene, og vi kan se den som digre buer og løkker, særlig når de stikker utenfor solranden.

Det mørke området øverst er et koronahull der solas magnetfelt er åpent. Her unnslipper solvinden lettere og får større fart utover i universet.

Andreplassen gikk til Brekkes egen favoritt. Dette bildet fikk 11 205 stemmer, bare 263 færre enn vinneren:

- Bildet viser en enorm protuberans som slynges ut fra sola, skriver Brekke.

- Jorda er tegnet inn, slik at vi får en følelse av hvor små vi er i vårt solsystem, og hvorfor sola påvirker oss i så stor grad.

På tredjeplass lå dette bildet, med 5 828 stemmer:

"Når det skjer store utbrudd på solens overflate, Corona Mass Ejections, resulterer det i en nedgang i den kosmiske strålingen som treffer jordens atmosfære – de såkalte Forbush-reduksjonene. (Foto: NASA)"

Les mer om de ti beste bildene
SOHO WEB