Mørkt og mystisk fra Hubble

Ei spøkelsesaktig stjernetåke pyntet med en skinnende bue på toppen er fanget inn av Hubble-teleskopets linser.

NASAs romteleskop gir nok en gang unik utsikt til vårt mangfoldige univers:

Stjernetåka IRAS 05437 2502. Se større versjon hos NASA. (Foto: ESA, Hubble, R. Sahai (JPL), NASA)

Den mørke formasjonen på bildet finnes på himmelen i nærheten av stjernebildet Tyren. Stjernetåka er lita og lyssvak, og fra vårt perspektiv er den bare 1/18 av bredden på fullmånen.

Den har fått navnet IRAS 05437+2502, og er et fjell av mørkt støv. Inne i støvskya fødes nye stjerner. Men hva er det som lyser opp stjernetåka? Ingen er sikre, ifølge NASA.

Lysende bue

Og hva med den skinnende buen som pryder toppen på stjernetåka som om den skulle vært stjerna på et juletre? Du ser den omtrent midt på bildet.

- Ifølge én hypotese kan den lysende buen være dannet av ei massiv stjerne som på en eller annen måte har fått høy hastighet og nå har forlatt stjernetåka, skriver NASA.

Astronomene har ikke mange svar i dette tilfellet, for IRAS 05437+2502 har enda ikke blitt studert i detalj.

Våre øyne i rommet

Fotografen Hubble er et speilteleskop på størrelse med en telefonkiosk, som henger ute i verdensrommet. Derfor kan det få øye på steder i rommet som er for lyssvake til at vi kan se dem fra jorda.

Teleskopet ble sendt opp med romferga Discovery i 1990, og siden den gang har det gått i bane rundt kloden vår i rundt 600 kilometers høyde.

Det har sendt ned enorme mengder bilder som har endret vår oppfatning av universet. Astronomer fra hele verden har tilgang til observasjonstid med teleskopet.

Bildene fra Hubble-teleskopet ligger fritt tilgjengelig på nettet og byr på en svimlende reise i rommet for den som er interessert. Besøk hubblesite.org