Se opp for skilt i rommet

Prosjektet SETI leter etter radiosignaler og laserimpulser fra intelligent liv i universet. Nå mener en fransk forsker at de muligens burde kikke etter mer håndfaste signaler.

Kanskje vi burde begynne å leite etter digre konstruksjoner der ute? undrer Luc Arnold fra Observatory of Haute-Provence i Frankrike. Utstyret vårt begynner i hvert fall å bli godt nok til å finne dem.

- For en avansert, utenomjordisk sivilisasjon ville kanskje kunstige strukturer være den beste måten å signalisere sin eksistens overfor en teknologi under utvikling, slik som vår egen, sier Arnold til New Scientist.

Men det er ikke satellitter og andre småsaker han har i tankene.

Store som planeter

Arnold har studert nyeste nytt innen romteleskoper, for eksempel ESAs Corot-teleskop, og NASAs Kepler. De avanserte instrumentene skal finne fremmede planeter der ute i universet. I det planetene feier forbi foran sola de kretser rundt, lager de nemlig avslørende skygger som teleskopene kan se.

Og mens stjernekikkerne myser etter kloder, kan de jo også titte etter digre, kunstige formasjoner, mener Arnold.

Teleskopene ville for eksempel kunne avsløre digre, lette solsegl på størrelse med planeter, eller svære triangler med omtrent samme dimensjon som Jupiter.

Desperate?

Dessverre ser det ut til at selv et slikt kjempeskilt kan forveksles med andre naturlige himmellegemer, som en planet med ring rundt, skriver New Scientist. For å være på den sikre siden, bør nok de fremmede sivilisasjonene smelle opp en ti-tolv stykker rundt sola si, gjerne i karakteristiske grupper.

For eksempel 11 objekter, spredt etter primtallene, foreslår Arnold. Først en enslig konstruksjon, så en gruppe på to, fulgt av en på tre og en på fem.

Og om vi faktisk skulle finne en planet der ute, med et titalls enorme duppeditter slengende rundt sola si? Vel, da er det muligens en idé å være litt skeptisk. Siden disse vesenene faktisk har giddet å snekre sammen kosmiske annonser i planetstørrelse, må de være ganske desperate etter kontakt.

New Scientist: Look out for giant triangles in space