Dagens dommedag: Gammaglimt

Hvis du trodde verdensrommet ikke hadde annen ammunisjon enn stein og snøballer, tar du skrekkelig feil. Der oppe plaffes det nemlig løs med livsfarlige strålingskanoner i ett kjør.

Når en ekstra diger stjerne dør, hender det nemlig at den sender ut to ekstremt intense og energirike jetstråler i hver sin retning. Når slike stråler fyres av langt borte, og peker rett mot jorda, kan man observere dem som korte, fascinerende blink som kalles gammaglimt.

Litt for nært

Inntil ganske nylig så det ut som om bombardementet av gammaglimt stort sett skjedde i fjerne deler av universet, men i fjor oppdaget astronomene at vi har et digert våpenlager like nedi svingen.

I stjernebildet Svanen ligger det nemlig en hop med noen gedigne, sprekkeferdige stjerner. I løpet av en million år, som ikke er særlig lenge i kosmisk sammenheng, vil de eksplodere, og noen av dem kommer til å fyre av ufattelig kraftige jetstråler. Blir vi truffet, er det bare å stenge butikken.

Full grill

En skikkelig fulltreffer vil dynke jorda i flere tusen ganger dødelig dose av gammastråler og andre uhumskheter. Overflata som vender mot strålen blir grillet i et flammehav. Alt som kan ta fyr, brenner opp, mens temperaturen i hele atmosfæren stiger raskt.

Skulle man tilfeldigvis befinne seg i et bankhvelv, eller på T-bana er det nok mulig man overlever dette første blaffet, som strengt tatt er over på under et minutt. Men bombardementet har bare så vidt begynt. Nå følger nemlig et regn av energirike partikler som trenger hundrevis av meter ned i bakken. Ikke mye håp, med andre ord.

Hvis du har lyst til å lese mer om universets laserpistoler, finner du massevis av norsk stoff på sidene til Institutt for Astrofysikk ved Universitetet i Oslo.

Powell, Corey S.; 20 ways the world could end; Discover Vol. 21 No. 10 (October 2000)