Julenissen er på vei!

Noen har nemlig sett skyggen av Rudolf - på sola.
12.12 2003 07:00

Solforskerne på NASA kan nok finne ut fantastisk mye bare ved å myse på bildene fra SOHO. Men det måtte en amatør til for å oppdage dette bombesikre beviset på at julenissen er på vei.

Da Peter Kuklok fra Tyskland sendte inn sitt eget bilde med inntegnet omriss, kunne selv forskerne se hva SOHO tilfeldigvis hadde fotografert. Her er skyggen av Rudolf!

Astronomene ble så begeistret for nyheten, at de like godt kåret bildet til ukas solfoto. Nå vises reinsdyrskyggen i all sin prakt på storskjerm på American Museum of Natural History i New York.

“Ser du den nå, da? (Foto: SOHO, NASA)”

Koronahull

Forskerne påstår imidlertid at det hele dreier seg om et koronahull (gledesdreperne). De kan nemlig sees som mørke flekker på bilder av ultrafiolett lys og røntgenstråler fra sola.

Koronahullene er ofte kilden til sterke kast i solvinden, forteller Pål Brekke fra NASA. Solvinden er en strøm av partikler som blåser ut fra stjerna vår med en fart på over en million kilometer i timen (1,4 for å være helt nøyaktig).

Men i koronahullene slipper partiklene lettere ut, og herfra kommer det sterke kast på nærmere tre millioner kilometer i timen. Disse vindflagene kan lage flott nordlys her nede på kloden.

Vi i forskning.no lar oss så klart ikke lure av dette forsøket på en vitenskapelig forklaring. Flekken på sola er åpenbart skyggen til Rudolf. Litt diger, sier du? Ikke pokker.

NASA: Ukas bilde