Spirit kommer ikke løs

Roveren Spirit sitter hjelpeløst fast i Mars-sanden, og nå har Nasa gitt opp å få den løs. Fremover skal Spirit fungere som en stasjonær forskningsstasjon.

Dette bildet viser bakhjulene til Spirit. Det ene hjulet har gravd seg dypt ned i Mars-sanden. (Foto: NASA/JPL-Caltech)

Det var verdt et forsøk, men det lyktes ikke: Nasa kunne ikke få Mars-roveren Spirit fri av den sanden som den kjørte seg fast i for ni måneder siden.

Teknikerne fra Nasa fikk Spirit til å bevege seg noen ganske få centimeter, men mer ble det altså ikke til. Og fremover vil Spirit bli hvor den er.

Men det betyr ikke at Spirit avskrives fullstendig. I de kommende årene vil roboten fungere som en stasjonær forskningsstasjon. Og den kan fremdeles brukes til spennende forskning og for eksempel gi opplysninger om Mars’ indre.

Hva rommer Mars?

Mars roterer nemlig ikke helt stabilt. Det er små ujevnheter i rotasjonen, og de skyldes forhold i kjernen av planeten.

Med en stasjonær forskningsstasjon som Spirit kan ujevnhetene måles ganske nøyaktig, og da kan forskerne kanskje finne ut om Mars har en fast eller flytende kjerne.

Spirit-teamet simulerte kjøringen av Spirit i en sandkasse. (Foto: NASA/JPL-Caltech)

Spirit kan selvfølgelig også fortsette med å analysere den omkringliggende Mars-sanden, og roboten kan måle hvordan været skifter på planeten.

Mars-roveren er imidlertid ikke helt ferdig med å bevege seg, for den skal helst tippes en smule, slik at solpanelene bedre kan fange det sollyset som gir energi til Spirit. Det vil de kommende ukene gå med til.

NASAs side om kampen for å få Spirit fri