Valentinhilsen til romvesener

Amerikanerne nøyer seg ikke med å pepre hverandre med konfekt og postkort denne valentinsdagen. Firmaet Team Encounter skal i tillegg sende små radiobølgehilsener fra tusenvis av jordboere ut i universet, i håp om at noen der ute hører etter.

Men kundene som har betalt noen lapper i romporto må sannsynligvis vente en stund på svar. Postgangen på interstellart plan er nemlig ikke spesielt kjapp, og det kommer til å gå mellom 50 og 70 år før signalene når frem til solsystemene de sendes mot.

Skulle en eller annen form for intelligent liv til alt overmål svare på meldingene, tar det nye 50 til 70 år før ytringa dukker opp på jorda.

I tillegg til de personlige beskjedene til eventuelle aliens, legger Team Encounter også til beskrivelser av jordkloden, menneskene og vårt eget solsystem. Radiosignalet som sendes ut fra Evpatoriyateleskopet i Ukraina er 100 000
ganger sterkere enn et TV-signal, og siktes blant annet inn mot Karlsvogna og Orion. Meldinga er tiltenkt fem forskjellige solsystemer, hvor dagens forskere mener det kan finnes jordlignende planeter.

29 år på farten

Det er ikke første gangen noen prøver å få brevvenner i universet. Allerede i 1974 sendte forskere ut et hallo-signal mot stjernene. Den gangen rettet man strålen mot en ansamling stjerner 25 000 lysår borte, og det betyr at den 1 679 bits meldinga bare har tilbakelagt omtrent en tusendedel av veien.

Når den omsider kommer frem, har ironisk nok stjerneklumpen allerede glidd forbi, og det er ikke godt å si hva beskjeden møter. Uansett er det temmelig liten sjanse for at signalet blir plukket opp av utenomjordiske ører. Og det er kanskje like greit, mener en del forskere.

Lillebror

Det er ikke nødvendigvis så smart å sende ut beskjeder i hytt og pine, når man
ikke har peiling på hvem som sitter i andre enden. Noen mener til og med det kan være farlig. Menneskene har bare kjent til radiosignaler i de siste hundre årene, og det betyr antageligvis at vi er ferske i gamet, mener astronomen Seth Shostak fra SETI-instituttet.

- Hvis du er en fersking kan du godt skrike “hei, her er jeg!”. Eller du kan sjekke ut de andre litt først, uttalte Shostak til MSNBC i 1999 da jorda sendte ut sin andre melding til stjernene.

Det var første gang et kommersielt selskap snekret sammen beskjeder til våre ukjente medskapninger. Ekspertene på SETI var ikke helt overbeviste om at tusenvis av meldinger som “Hei alle aliens, jeg vil bli kjent med dere” var den rette diplomatiske tilnærminga til fremmede vesener.

Liten risiko

Men det er liten fare for at fiendtlige romvesener med mennesker på menyen skal plukke opp valentinhilsningene, og bestemme seg for å avlegge et middagsbesøk.

De fem små signalene som sendes ut den 14. februar er mikroskopiske nåler i en gigantisk høystakk, og sjansene er nok større for at eventuelle aliens plukker opp siste episode av “Hotel Cæsar” i stedet.

Noe som kanskje forklarer hvorfor vi ikke har hørt fra dem ennå.

MSNBC: Phoning ETs home