Nye planeter i kikkerten

Et solsystem ganske likt vårt eget er funnet av europeiske forskere. For første gang har de oppdaget en planet utenfor vårt system som befinner seg i den beboelige sonen rundt en stjerne.

"Kunstnerisk fremstilling av planeter og asteroider i bane rundt stjernen HD 69830, der det europeiske forskerteamet har gjort sine oppdagelser. Foto: European Southern Observarory, ESO.

Forskerne har gjort oppdagelsene rundt stjernen HD 69830, som er litt mindre enn Solen. Stjernen befinner seg 41 lysår unna, i stjernebildet Puppis (Akterstavnen).

HD 69830 kan skimtes fra helt mørke steder, men å se den fra Norge er ikke mulig.

Den beboelige sonen rundt en stjerne er området der temperaturen tillater at flytende vann kan eksistere. Dermed kan det, i hvert fall i teorien, finnes former for liv på denne planeten.

Så langt er det oppdaget nærmere 160 planeter utenfor vårt solsystem, men ingen av dem i den beboelige sonen.

Sjekk ut HARPS

Det er altså et europeisk forskerteam som står bak funnene. Teamet har benyttet den ultra-presise HARPS spektrografen ved Europeean Southern Observatory (ESO) i La Silla i Chile.

Observasjonsforholdene er svært gode der.

Her kan du lese mer om planet-jegeren High Accuracy Radial velocity Planet Searcher (HARPS).

- Det er første gang noen har oppdaget et solsystem som består av flere Neptun-lignende planeter, sier Christophe Lovis ved Geneva Observatory.

Han er førsteforfatter for studien som ble presentert i tidsskriftet Nature 18. mai.

- Sensasjonell oppdagelse

"Astronom Knut Jørgen Rød Ødegaard."

Vår egen norske kjendis-astronom, Knut Jørgen Røed Ødegaard, karakteriserer oppdagelsen som “sensasjonell”.

Hittil har astronomene bare oppdaget store planeter som går i trange baner rundt sine moderstjerner. De trekker i stjernen sin slik at vi kan registrere det fra Jorden. Astronomene sier at planetene får stjernen til å vakle i rommet.

- De ørsmå bevegelsene sideveis kan måles med ekstremt fintfølende instrumenter og gjennom langvarige undersøkelser er det mulig å finne ut antall planeter, hvor langt de er fra moderstjernen og hvor lang tid de bruker på å gå en gang rundt stjernen sin, skriver Rød Ødegaard på instituttets nettside.

De siste par årene er stadig mindre planeter oppdaget. De minste er på størrelse med Neptun i vårt solsystem, skriver Rød Ødegaard.

- Vi vet ikke nøyaktig hvor stor masse planetene har, men de må veie mellom 10 og 18 ganger så mye som Jorden, sier han til NTB.

Leting etter livsformer

Den innerste planeten er antagelig en ren steinplanet, den midterste består av både stein og gass, mens den ytterste planeten trolig har samlet seg en god del is, skriver Ødegaard.

Kjernen består antagelig av is og stein og rundt dette er det en tykk kappe av gasser. Simuleringer på datamaskiner viser at planetsystemet er stabilt slik som vårt eget. Planetene vil ikke plutselig forandre sine baner, fortsetter han.

- Oppdagelsen må kunne betegnes som sensasjonell og gjør leting etter livsformer i fjerne solsystemer enda mer aktuelt, opplyser kjendis-astronomen.

"Solsystemet rundt stjernen HD 69830. Kunstnerisk fremstilling. Foto: ESO.

Mer informasjon:

UiO, Institutt for teoretisk astrofysikk: Sensasjonell planetoppdagelse.