Fjern planet har både vann og CO2

Forskerne har funnet både vanndamp og karbondioksid i atmosfæren til en planet 63 lysår borte. Nå kan det bli lettere å lete etter liv på andre planeter.

"Planeten HD 189733b går i bane svært nær stjernen sin. (Illustrasjon: NASA/ESA)"

Planeten HD 189733b ligger 63 lysår borte fra jorda, i stjernebildet Reven. Likevel har forskerne klart å finne både vanndamp og karbondioksid i atmosfæren til denne planeten.

Vann og karbondioksid er to av de viktigste tegnene på at en planet har forhold som passer for liv eller til og med har utviklet liv. De er såkalte biomarkører.

Metodene som har blitt brukt for å oppdage disse kjemiske forbindelsene på HD 189733b vil gjøre det lettere å lete etter liv andre steder i universet.

For varm for liv

Selv er HD 189733b alt for varm til å ha store muligheter for liv.

Den fjerne planeten går så nær stjernen sin at den bruker bare litt over to jorddager på en runde. Dermed kan temperaturen komme opp i 900 grader celsius og vel så det.

"- HD 189733b er en gassplanet med størrelse på Jupiter. (Illustrasjon: NASA/ESA)"

HD 189733b er en stor gassplanet med en varm og aktiv kjerne. Den har rundt 15 prosent mer masse enn Jupiter og regnes som en het, jupiterliknende planet.

Fingeravtrykket til vann

Vanndampen i atmosfæren til HD 189733b ble funnet ved hjelp av NASAs romteleskop Spitzer som går i bane nær sola.

Ved å undersøke den infrarøde strålingen fra planeten, fant forskerne det karakteristiske fingeravtrykket til vann.

Men for å kunne analysere det infrarøde lyset fra HD 189733b, måtte forskerne først skille det fra den infrarøde strålingen til stjernen som planeten går i bane rundt.

De gjorde flere målinger av både den jupiterliknende planetens lysspekter og strålingen til stjernen når planeten ikke var synlig fra jorda.

Ved å trekke målingene av HD 189733b fra dataene til stjernen, klarte forskerne å finne lysspekteret som bare tilhørte planeten, og analyserte dette.

Ekstreme temperaturer

Den jupiterliknende planeten har blitt undersøkt tidligere, men det ble ikke funnet vanndamp den gang.

"- I fremtiden vil det bli lettere å undersøke små, jordliknende planeter som denne, Gliese 581c. (Foto: Wikimedia Commons)"

Kanskje skyldes det at de ekstremt høye temperaturene danner kraftige stormer eller tette skylag i atmosfæren som gjør vanndamp vanskelig å oppdage.

Karbondioksid og metan

Romteleskopet Hubble har også funnet karbondioksid og metan i atmosfæren til HD 189733b ved hjelp liknende metoder som ble brukt for å påvise vann. Både karbondioksid og metan er viktige indikatorer på liv.

Etter planen skal det nye romteleskopet James Webb skytes opp i 2013. Det skal studere de aller fjerneste stjernene og galaksene for å finne ut mer om kosmos’ tidlige historie og hvordan universet har utviklet seg.

Romteleskopet skal også undersøke det infrarøde lyset til planeter utenfor vårt eget solsystem for å se etter biomarkører. Det vil være sterkt nok til å sjekke livstegnene til små planeter på størrelse med jorda.

Nature: Exoplanet may harbour stormy skies

Carl J. Grillmair, Adam Burrows, David Charbonneau, Lee Armus, John Stauffer, Victoria Meadows, Jeffrey van Cleve, Kaspar von Braun & Deborah Levine Grillmair C. et al; Strong water absorption in the dayside emission spectrum of the planet HD 189733b;  Nature, 456, 767-769 (2008); doi:10.1038/nature07574.