Messenger søker nye Merkur-svar

Romsonden som stadig avslører nye sider ved Merkur, tar ett år ekstra tjeneste i bane rundt vårt solsystems innerste planet. Forskere vil ha svar på minst seks nye spørsmål.

Sonden Messenger begynte å gå i bane rundt Merkur 18. mars i år, etter å ha brukt rundt 3,5 år på den lange reisen.

I videoen over fra NASA får du et  inntrykk av hvordan en rundtur rundt planeten kan arte seg.

I utgangspunktet var planen at Messenger skulle fortsette bare til mars 2012.

Men; for å få svar på flere problemstillinger som har dukket opp i forbindelse med oppdraget, har NASA bestemt seg for å utvide tidshorisonten.

Merkur. (Foto: NASA)

- Dette er viktig for å øke kunnskapen om Merkur ytterligere, sier forsker Sean Solomon med amerikanske Carnegie Institution of Washington, på NASAs nettside.

Messenger vil bruke mer tid i en kortere avstand til planeten, når den utpå senvinteren tar fatt på sitt ekstraår.

Mer om spørsmålene

Sonden har allerede bidratt til en rekke oppdagelser om Merkur. Blant annet ligner den uventet mye på jorda.

I lys av nye oppdagelser på den mildt sagt solstekte planeten, har forskerne formulert seks spørsmål som de ønsker å få svar på.

Blant annet ønsker de å vite mer om hvordan vekslende solaktivitet påvirker forhold på og rundt Merkur.

Andre spørsmål som søker svar er hvor lenge den vulkanske aktiviteten varte, og bakgrunnen for overflatefordampingen.

Forskerne vil også gjerne avdekke opprinnelsen til at Merkur har ioniserende stråling, såkalte energiske elektroner, en form for stråling vi mennesker vanskelig kan beskytte oss mot.

Alle spørsmålene til forsker Sean Solomon og kolleger finner du her, slik de er formulert i en melding fra NASA.

Energirike utbrudd fra sola

Det var for øvrig Solomon som søkte om utvidelse av operasjonstiden for Messenger.

Utvidelsen ble blant annet ble begrunnet med at solen nærmer seg et solflekkmaksimum.

- Å ha et observatorium der for å se hva som skjer når sola blir mer og mer aktiv, når utbruddene på sola blir mer og mer energirike, vil gi oss et fascinerende utsyn over hvordan den nærmeste planeten interagerer med en aktiv stjerne.

Det sa Solomon i en Science-podcast i tidligere i år.

Merkur er dekt av trappeskrenter som et resultat av plateforskyving. Fordelinga av disse rundt på planeten tyder på at den har krympa så mye som seks kilometer siden starten, og prosessen foregår muligens fortsatt. (Foto: NASA)