Jakter liv på 86 jordlignende planeter

Kunnskap om hvilke stjerner der ute som har planeter i sin beboelige sone, fokuserer jakten på utenomjordisk intelligens.

Robert C. Byrd Green Bank Telescope. (Foto: Wikimedia Commons)

Budsjettkutt satte tidligere i år en stopper for SETIs leting etter utenomjordisk liv med Allen Telescope Array.

De 42 radioteleskopene i California måtte gå i dvale etter å ha jaktet på liv i rommet siden 2007.

86 systemer

Forskere i USA finner nå andre måter å fortsette jakten på, og de har sett seg ut 86 solsystemer som kan ha jordlignende planeter.

Prosjektet er et samarbeid mellom University of California, Berkeley, SETI-instituttet (Search for Extreaterrestrial Intelligence) i California, og US National Radio Astronomy Observatory.

Taktikken er å lytte etter signaler fra romvesen i den såkalt beboelige sonen til bestemte stjerner. Det er første gang et målrettet søk gjennomføres på denne måten.

Utpekt av Kepler-teleskopet

- Vi har trimmet listen ned til de virkelig spennende eksoplanetene, sier Dan Werthimer ved UC Berkeley til New Scientist.

- Det er ikke helt sikkert at alle disse stjernene har beboelige planetsystemer, men de er veldig gode steder å lete etter ET på, sier Andrew Siemion til AFP.

Stjernene de sikter seg inn på har blitt identifisert av NASAs Kepler-teleskop som stjerner med planeter i denne såkalt beboelige sonen.

Antagelsen er at de har riktig temperatur (0-100 grader celsius) for å kunne ha flytende vann.

Til sammen har Kepler-teleskopet nå identifisert over 1 200 mulige planeter rundt andre stjerner i vår galakse.

Kraftig radioteleskop

Det er Robert C. Byrd Green Bank Telescope som skal pekes mot de 86 spesielt interessante solsystemene. Dette er det kraftigste radioteleskopet i verden som kan pekes mot spesifikke stjerner.

Ulempen er at forskerne har begrenset tid til å lete etter romvesen med dette teleskopet.

Allen Telescope Array kunne lytte etter slike signaler hele tiden.

Allen Telescope Array nord i California er i pengetrøbbel. (Foto: ATA)

Dataene som samles inn i det nye prosjektet skal blant annet analyseres av en million hjemme-astronomer, som låner bort datakraften sin til SETI gjennom prosjektet SETI@home.

physorg.com: SETI survey focuses on Kepler’s top Earth-like planets