Salt innsjø på Mars kan ha gitt grunnlag for liv

Forskere tror det har eksistert en salt sjø på Mars som kan ha gitt grunnlag for liv. Bergartene i krateret som romkjøretøyet "Opportunity" undersøker, er dannet i og av en slik salt, grunn innsjø.

- Vi tror at “Opportunity” står på det som var kystlinjen til en salt sjø på Mars, sa Steve Squyres ved Cornell University, den øverste vitenskapelige eksperten for NASAs Mars-prosjekt, under en pressekonferanse i Washington DC i USA tirsdag.

Squyres legger til at et slikt miljø er passende for liv på planeten.

Bergarter i vann

Forskerne har i lengre tid sett tegn på vann på Mars, og både romkjøretøyet “Opportunitys” og søsterkjøretøyet “Spirits” oppgave har vært å undersøke områder der en har grunn til å tro at det har vært vann. Forskerne jobber ut ifra teorien om at det kan ha vært liv på planeten hvis det er eller har vært vann der.

Mars-kjøretøyet “Opportunity” har nå funnet tegn på at bergartene i et krater på slettelandet Meridiani Planum er dannet i en grunn, salt innsjø. Det er første gang at en kan dokumentere stillestående vann på overflaten av den røde planeten.

Bilder som “Opportunity” har tatt av berggrunnen viser trekk karakteristiske for vannavsatte mineraler. Avsetningene er skapt på en slik måte at de må være dannet i strømmende vann, og er identiske med avsetninger funnet talløse steder her på Jorden.

I tillegg inneholder bergartene i krateret stoffer som på Jorden er funnet der vann er fordampet.

Svært viktig

- Dette er et uhyre viktig funn. Dersom man skulle lete etter fossiler, ville dette området være det første man ville undersøke, sier Knut Jørgen Røed Ødegaard ved Astrofysisk Institutt ved Universitetet i Oslo.

Oppdagelsene er så viktige at NASA fikk seks utenforstående eksperter til å undersøke resultatene før de ville gå ut med det.

Nå sendes “Opportunity” ut på nye oppdrag for om mulig å finne enda sterkere bevis på at det har vært flytende vann på Mars. Planen er å sende kjøretøyet til klipper som er tykkere enn de som tidligere er undersøkt, og som kanskje kan fortelle enda mer om prosessene som har foregått på planeten.