"Opportunity" myklandet på Mars

NASAs robotkjøretøy "Opportunity" begynte å sende tilbake bilder fra Mars kort tid etter en vellykket landing på planeten søndag.

“Opportunity” landet søndag klokka 06.06 norsk tid på sletteområdet Meridiani Planum, som blir beskrevet som et av de flateste områdene på Mars.

Spenningen var stor i kontrollrommet til den amerikanske romfartsorganisasjonen NASA før “Opportunity” skulle lande på motsatt side av planeten i forhold til der hvor søsterkjøretøyet “Spirit” landet i begynnelsen av måneden.

Spenningen ble raskt omgjort til jubel og applaus da NASA mottok bekreftelse på at “Opportunity”s “fallskjerm” hadde åpnet seg og at kjøretøyet, som var beskyttet av kollisjonsputer, hadde landet trygt.

- Vi mottar sterke signaler fra “Opportunity”, rapporterte NASAs kontrollrom søndag morgen mens forskere og vitenskapsfolk gratulerte hverandre.

Lave åser

Forskerne var fra seg av begeistring da de første bildene fra “Opportunity” kom inn. De viste landingsstedet og det omkringliggende landskapet med lave åser på alle sider. Ifølge astronom Knut Jørgen Røed Ødegaard ved Astrofysisk institutt ved Universitetet i Oslo mistenker man at “Opportunity” kan ha landet på en flat kraterbunn.

Bakken rundt robotkjøretøyet er dekket av et finkornet stoff som man ikke har sett maken til noe annet sted på Mars. Det er nesten ikke steiner, men derimot grunnfjell som stikker opp et stykke unna.

Framskritt med “Spirit”

Mens mye av oppmerksomheten var rettet mot “Opportunity”s landing på Mars, kunne NASA registrere framskritt i arbeidet med å gjenopprette kontakten med det andre robotkjøretøyet på planeten, “Spirit”.

- “Spirit”s tilstand er blitt oppgradert fra “kritisk” til “alvorlig”, sa prosjektdirektør Peter Theisinger ved NASA.

Han utelukket imidlertid at det vil gå raskt å løse problemene med “Spirit”. Ifølge Theisinger kan det ta tre uker før dette robotkjøretøyet kan gjenoppta utforskningen av Mars.

Både “Opportunity” og “Spirit” skal være på Mars i minst tre måneder. Målet er å lete etter bevis på at planeten en gang kan ha hatt forhold som gjorde det mulig for liv å oppstå.