Reparerer proteiner mot kreft

I dag er det mange kreftsykdommer som ikke responderer på cellegift, men Tromsø-professor tror han vet hvordan man skal få bukt med dette.

Proteinet p53. (Illustrasjon: Thomas Splettstoesser/Wikimedia Commons)

– Hver dag burde vi som våkner opp friske og raske, takke for at vi har gener og celler som gjør jobben sin.

– Spesielt skal vi takke proteinet p53, sier professor Raafat El-Gewely ved Universitetet i Tromsø.

Han forteller at det er nettopp dette proteinet som passer på så et spesifikt sett av gener gjør jobben sin i cellene og forhindrer ukontrollert celledeling og kreft.

Men hva gjør vi når selveste p53 begynner å svikte og dermed muterer seg selv?

– Da får vi en krefttype som ikke responderer på cellegift. Pasienten vil mest sannsynelig dø. 50 prosent av dagens krefttilfeller bunner i mutasjon av p53. Dagens kreftbehandling vil mest sannsynlig ikke hjelpe, konstaterer El-Gewely.

Alternativ til genterapi

El-Gewely er lidenskapelig opptatt av genteknologi, og har forsket på dette i flere tiår både i USA og Canada. Nå forsker han i Tromsø og gjør interessante funn.

De vanlige behandlingsformene for kreft er kirurgi og cellegift, men som sagt hjelper den ikke når det er forsvarssjefen selv, p53, som er problemet.

– Det har vært vanlig å tenke at man da kan benytte seg av genterapi, altså bytte ut genet som er defekt med et som er friskt, men det har ennå ikke lykkes. Genterapien har hatt mange skuffelser med slike forsøk.

Man kan også operere vekk svulsten, men det hjelper kun midlertidig. Kreften kan komme tilbake.

– Min forskning baserer seg på å lage molekyler som passer i proteinet som er defekt. Jeg erstatter ikke proteinet eller genet, men opprettholder funksjonen av proteinet.

– Dette kan potensielt hjelpe mot genetiske sykdommer og kreft som skyldes mutasjon, sier El-Gewely.

Starter dyreforsøk

Professor Rafaat El-Gewely ved Universitetet i Tromsø. (Foto: Elisabeth Øvreberg)

Tromsø-professoren forteller at forskningen hans har foregått på kreftceller i laboratorium. Nå har han fått finansiering til å starte forskningen sin på dyr.

– Resultatet blir at man kan analysere hver enkelt kreftdiagnose og finne ut akkurat hvilket protein som må repareres, og dermed finne den nøyaktige behandlingen som dreper kreftcellene, avslutter han.

– Interessant

Professor i onkologi ved Universitetssykehuset i Nord-Norge, Roy Bremnes, mener kreftforskningen til El-Gewely er spennende.

– P53 er viktig i utviklingen av kreft. I lys av dette er El-Gewelys metode meget interessant og virker lovende i rene celleforsøk.

– Det gjenstår imidlertid utprøvning i både dyr og mennesker før en kan trekke konklusjoner om dette kommer til anvendelse som behandling mot kreft, kommenterer han.