I dag kjører store lastebiler på diesel.(Foto: s_oleg / Shutterstock / NTB)
Store lastebiler kan kjøre billigere om de blir elektriske
Tunge lastebiler som kjører lange strekninger blir i dag sett på som ulønnsomme å elektrifisere. Nå mener svenske forskere likevel at det kan bli billigere med elektrisitet enn diesel.
BårdAmundsenJOURNALIST
Publisert
– Jeg er selv overrasket over resultatene, sier Johannes
Karlsson som er forsker ved den tekniske høyskolen Chalmers i Gøteborg.
Hans håp er at flere lastebilprodusenter og transportfirmaer vil
våge å satse på store elektriske lastebiler, når det nå viser seg at det faktisk kan bli billigere enn å kjøre på diesel.
Mellom Helsingborg og Stockholm
Elektrisk framdrift er noe man
har trodd at en god stund framover vil bli forbeholdt personbiler og mindre
lastebiler som driver lokal distribusjon.
En rådende oppfatning har
vært at tunge lastebiler vil behøve batterier som er så store og tar så mye
plass, at det ikke vil bli lønnsomt å drive dem framover med elektrisk motor.
Forskerne ved Chalmers har regnet på tunge lastebiler som kjører
mellom lasteterminaler i de to svenske byene Helsingborg og Stockholm, en avstand på 550 kilometer. De har også sammenlignet to ulike batteristørrelser, en som lar lastebilene kjøre hele strekningen og en som vil kreve lading midtveis.
– Vår konklusjon er at transportene ser ut til å kunne bli elektrifisert på en kostnadseffektiv måte, sier Karlsson i en pressemelding
fra Chalmers.
Prisen på diesel og elektrisitet
I denne studien ble prisen på diesel satt til 14 kroner. Prisen på elektrisitet ble i to ulike regnestykker satt til henholdsvis 2 kroner og 4,75 kroner per
kilowattime.
Forskerne fant at den beste størrelsen på batteriet avgjøres av om du kjører lett last, som pakker eller grønnsaker, eller om du kjører tung last, som drikke eller ved.
– Med riktig batteristørrelse bør det i mange tilfeller være
mulig å elektrifisere de tunge lastebilene, slik at kostnaden blir den samme
eller lavere sammenlignet med om lastebilene drives av en dieselmotor, sier
Karlsson.
Må ta pauser
Lastebilsjåfører er pålagt å ta hvilepauser når de kjører. Disse
pausene egner seg godt til å lade lastebilene, påpeker forskerne.
En vesentlig faktor for om tunge elektriske lastebiler skal bli lønnsomme i forhold til dieseldrevne lastebiler, er prisen på elektrisitet
ved offentlige ladestasjoner. Er prisen så lav som 2 kroner per kilowattime, så
blir det mer lønnsomt å la lastebilene ha mindre batterier og for eksempel lade en gang på turen
mellom Helsingborg og Stockholm.
Mye avhenger også av at det finnes ladestasjoner som kan
utnyttes effektivt av mange lastebiler, det vil si med en utnyttelsesfaktor på
20-25 prosent. Da blir det enklere å holde kilowattprisen på lading så lav som 2 kroner.
Referanse:
Johannes
Karlsson og Anders Grauers: «Cost-Effective Electrification of L Case
Song-Distance Line-Haul Trucks», tidsskriftet Energies, 2023