Fant årsak til arvelig tarmkreft

Mange som får tarmkreft, har arvet sykdommen. Forskere mener de har funnet en viktig genetisk forklaring.

Hvert år får drøyt tre tusen nordmenn diagnosen tykktarm- og endetarmskreft (colorectal cancer). I løpet av livet vil én av tjue nordmenn utvikle sykdommen.

Dermed er tykktarm- og endetarmkreft den mest utbredte kreftsykdommen her i landet, akkurat som i en rekke andre industrialiserte land.

Kosthold og arv

"Tykktarm- og endetarmskreft er den vanligste kreftformen i Norge, med drøyt 3.000 nye tilfeller hvert år. Amerikanske forskere mener de har funnet den genetiske forklaringen på mange av de arvelige tilfellene av sykdommen."

Det har lenge vært usikkert hva som forårsaker sykdommen. Men flere studier har konkludert med at kostholdet er en viktig faktor.

Det som uansett er klart, er at mange pasienter også er arvelig disponert for sykdommen. Forekomsten av tykktarm- og endetarmskreft hos søsken eller foreldre er en kjent risikofaktor.

Nå mener amerikanske forskere at de har funnet et genetisk avvik, som forklarer en stor del de arvelige krefttilfellene.

Studien er publisert i tidsskriftet Science.

Fra mor og far

Alle mennesker er bærere et gen som kalles TGFBR1. Genet sørger for produksjon av et protein, som er knyttet til beskyttelse mot kreft.

Hver av oss bærer på to kopier av genet: En fra mor, og en fra far. Normalt er begge genene like aktive.

Men hos enkelte personer viser det ene genet unormalt lav aktivitet. Det er dette avviket som nå knyttes til risikoen for tykktarm- og endetarmskreft.

Mange med avvik

I undersøkelsen ved Universitetet i Ohio, USA, ble 138 pasienter med tykktarm- og endetarmskreft undersøkt. Hos 29 av dem var det ene genet minst en tredel mindre aktivt enn det andre.

I en kontrollgruppe med friske personer, var det bare 3 av 105 som hadde det samme avviket.

- Svært mye tyder dermed på at det er en sammenheng mellom avviket, og risikoen for å utvikle tarmkreft, uttaler Albert de la Chapelle ved ved Universitetet i Ohio.

- Bør ta gentest

- En slik genetisk test kan bli vesentlig ved utredning av risiko for tarmkreft, sier Albert de la Chapelle i en presseomtale av studien.

Samtidig understreker han behovet for ytterligere forskning på dette området.

Deltakerne i undersøkelsen var for eksempel alle av kaukasisk opprinnelse (hvite), og forskerne utelukker ikke at mennesker fra andre folkegrupper kan ha et annet risikobilde.

Forklarer mye

En annen arvelig tilstand som knyttes til tarmkreft, og som er godt kjent fra før, er såkalt familiær adenomatøs polypose (FAP).

Denne genetiske mutasjonen kan føre til at det dannes polypper i tarmen, som igjen kan føre til kreft.

Men FAP skal bare være ansvarlig for 1-2 prosent av tarmkrefttilfellene, i følge Ullevål universitetssykehus.

Derimot kan det genetiske avviket som nå er påvist, forklare så mange som ti prosent av tarmkrefttilfellene, mener de amerikanske forskerne.

Les studien i nettutgaven til Science

Germline Allele-Specific Expression of TGFBR1 Confers an Increased Risk of
Colorectal Cancer.
Laura Valle, et al.  Science, 14.08.2008.