Avslører myggens malariatriks

Forskere har funnet ut hvordan mygg infisert av malaria selv unngår sykdom og død.

Malariamygg. (Foto: James Gathany, CDC)

Resultatene som forteller hvordan myggens immunsystem vinner kampen mot parasittene, kan bidra til å bekjempe spredning av malaria til mennesker. Det melder Science Now.

Myggen (A. gambiae) ser ut til å ha særlig to efektive våpen mot Plasmodium falciparum, parasitten som gir den farligste formen for malaria. Det ene er granulocytter, en type celler i immunsystemet.

Når disse oppdager inntrengere i blodbanen til insektet, tar de enten knekken på fienden selv, eller gir beskjed videre.

I kampen mot Plasmodium falciparum har også andre enn granulocyttene en finger med i spillet; nemlig bakterier. De er det andre våpenet.

Immunforsvaret husker

Når parasitten sniker seg inn i blodet, setter den kursen mot magen, trenger inn og formerer seg.

Når dette skjer, siver også bakterier fra mageregionen ut i deler av myggkroppen, på steder der slike bakterier vanligvis ikke oppholder seg, viser forskerne i Science.

- Denne prosessen sparker i gang ”baby-immunceller”, og gjør at de blir til granulocytter, sier molekylærbiolog Carolina Barillas-Mury ved National Institute of Alllergy and Infectious Diseases (NIAID), til Science Now.

Dermed har immunforsvaret til blodsugerne et bedre grunnlag for å overvinne parasittene.

Det ser også ut til at ikke bare vi mennesker, men også mygg har en hukommelse i immunsystemet. En dag kan myggen muligens læres opp til å unngå parasittsmitten, ifølge NIAID.

Redusert overføring til mennesker

Forskerne oppdaget videre at mygg som ble utsatt for parasitten for andre gang, hadde enda sterkere forsvarsmur. Første infeksjon arkiveres, og myggen oppnår en beskyttelse over lang tid, mener forskerne.

Når de i tillegg overrførte blod fra mygg som hadde fått styrket forsvar, til mygg som ikke tidligere var infisert, fikk også sistnevnte flere granuklocytter, og økt immunrespons, opplyser NIAID.

Barillas-Mury sier at forskergruppen hennes prøver å peke ut stoffene i myggblod som styrker immuniteten mot malariaparasitter.

De håper at kunnskapen kan brukes til å redusere myggens evner til å overføre parasittene til mennesker. I praksis kan det for eksempel skje i form av en immunstyrkende spray rett på myggen.

Hemocyte Differentiation Mediates Innate Immune Memory in Anopheles gambiae Mosquitoes. Janneth Rodrigues, et al. Science. 10. September, side 1353.1355. 10.1126/science.1190689 Sammendrag her.