En himmel uten stjerner…

Astronomene har funnet noe de tror kan være en galakse uten stjerner, i så fall en galakse i sin helhet bestående av mørk materie.

Det er første gang de har sett, eller la oss heller si registrert noe slikt, altså et område i universet som inneholder store mengder masse, roterer som en galakse, men som altså mangler stjerner.

Galaksen befinner seg 50 millioner lysår borte, i galaksehopen Virgo. Selv om det ikke kan registreres noen lysende stjerner der, har hydrogenet i området en masse på mer enn 100 millioner ganger solas. Vi får tro området som er blitt kalt VIRGOHI21 også inneholder andre grunnstoffer - hvilket vil si at den totale massen begynner å nærme seg det vi kan forvente av en galakse:

Dr Robert Minchin ved Cardif University sier til BBC at forskerne, ut fra den mørke galaksens bevegelser, har beregnet at den har en masse ett tusen ganger større enn det de har beregner ut fra hydrogenatomene alene. En normal galakse på denne størrelsen ville ha skint ganske godt opp i nattemørket.

Du finner mer om mørk materie her.

Mer eller mindre malapropos: Hvordan ville nattehimmelen sett ut, dersom alle galakser var som denne, altså hvis det ikke fantes stjerner i det hele tatt? (Vi forutsetter nå at det finnes en sol som vår jord kan rotere rundt.) Svaret er at spørsmålet er dumt! Uten stjernene i universet ville det ikke eksistere liv noe sted, heller ikke på jorda. Uten kjernefusjonsreaksjonene inne i stjernene ville det nemlig ikke eksistere grunnstoffer tyngre enn litium. Det er vanskelig å forestille seg liv utviklet med et slikt sparsomt repertoar av lette byggesteiner - og det ville følgelig neppe være noen til stede, noe sted i universet for å observere at stjernene manglet?