Kolliderende galakser vant

NASA oppfordret tidligere i år folk til å stemme på hva Hubbleteleskopet skulle ta bilder av. Nå er bildene av de tre kolliderende galaksene Arp274 tatt.

"(Foto: NASA)"

Fakta om Hubble:

Hubble ble fraktet ut i rommet av romfergen Discovery i April 1990 og er oppkalt etter den amerikanske astronomen Edwin Hubble, som beviste at det fantes andre galakser enn Melkeveien.

Hubbleteleskopet er et samarbeidsprosjekt mellom den amerikanske og den europeiske romfartsorganisasjonen (NASA og ESA).

Hubble er det eneste teleskopet som er designet slik at det kan repareres av astronauter, og det har til nå vært utført fire reparasjonsoppdrag.

Et femte reparasjonsoppdrag er planlagt for mai 2009, og NASA regner med at teleskopet skal holde frem til 2013 da det nye infrarøde romteleskopet James Webb Space Telescope (JWST) skal skytes opp.

Kilder: NASA og Wikipedia

Galaksefenomenet fikk nesten 70.000 av de 140.000 stemmene som kom inn på NASAs hjemmesider.

Konkurransen var del av feiringen av Astronomiåret som markerer at det er 400 år siden Galileo Galilei gjorde sine første observasjoner i en stjernekikkert.

Overlappende galakser

"Her setter en astronaut fast Wide Field Planetary Camera 2 som ble brukt til å ta bildet av de kolliderende galaksene. Kameraet har operert siden 1993. (Foto: NASA)"

Arp274 er et system med tre galakser som ser ut til å delvis overlappe hverandre.

I to av de tre galaksene formes det i følge NASA en rekke stjerner.

Stjerneformingen kan sees i de lyssterke blå feltene på utsiden av galaksen til høyre i bildet, og også rundt den lille galaksen til venstre.

De tre galaksene befinner seg i stjernebildet jomfruen som ligger 400 millioner lysår fra jorda.

Bildene av galaksene ble tatt med et kamera som kalles Wide Field Planetary Camera 2 med både infrarødt filter og et filter som isolerer hydrogenutslipp.

Pressemelding fra NASA