Tornefull vei til Parkinsonkur

Amerikanske stamcelleforskere har en god og en dårlig nyhet. Den gode nyheten er at de nærmest har klart å kurere rotter for Parkinson. Den dårlige er at de samme rottene fikk begynnende svulster i hjernen.

Parkinson er en lumsk sykdom som dreper hjernecellene som lager dopamin. Dette stoffet hjelper vanligvis nerveceller med å sende beskjeder til hverandre, og mangel på dopamin gir dermed kroppen store problemer med å kontrollere bevegelser.

Men mange forskere tror at stamceller kan være løsningen på lidelsen. Dersom de kan få stamceller til å utvikle seg til dopaminproduserende celler, kan disse kanskje transplanteres inn i de syke kroppene og erstatte delene som er ødelagt.

Hittil har forskerne hatt store problemer med å lage nok slike celler til å sette i gang eksperimenter på dyr. Nå ser det imidlertid ut til at et team ved University of Rochester Medical Center har fått fart på produksjonen.

Nesten friske

Steve Goldman og kollegaene hans dyrket menneskelige stamceller i en kultur som lignet miljøet der dopaminproduserende celler vanligvis utvikler seg i en voksende hjerne.

Teknikken så ut til å virke. Dermed kunne forskerne ta det neste skrittet - å transplantere cellene inn i hjernen til rotter med symptomer på Parkinson. Resultatet var at dyra ble så godt som friske.

"Er det dyreplageri å utsette forsøksdyr for baklengs japansk?"

- Den positive effekten var virkelig bemerkelsesverdig sterk. Dyra viste en nesten fullstendig forbedring tilbake til normal funksjon, sier Goldman til Nature.

Dessverre viste det seg at behandlinga også hadde alvorlige bivirkninger.

Begynnende svulster

Da forskerne undersøkte hjernene til forsøksdyra, oppdaget de at mange av de transplanterte cellene ikke var blitt til dopaminproduserende celler. I stedet fortsatte de å dele seg, og kunne til slutt blitt til kreftsvulster.

Forskerne tror kanskje svulstene ble laget av umodne stamceller som hadde fulgt med i cellekulturen som ble transplantert inn. Men uansett forklaring er dette slett ikke det første eksemplet på at kreft og stamceller ser ut til å følge hverandre.

Stadig flere indikasjoner tyder på at stamceller kan være opphavet til kreft. Dermed kan mer viten om stamceller også gi oss innsikt i kreftgåta.

Inntil det skjer vil nok sammenhengen dessverre sinke arbeidet med å finne nye måter å behandle sykdommer som Parkinson.

N. S. Roy, C. Cleren, S. K. Singh, L. Yang., M. F. Beal & S. A. Goldman, Functional engraftment of human ES cell-derived dopaminergic neurons selectively enriched by coculture with telomerase-immortalized midbrain astrocytes, Nature Medicine, publisert online 15. oktober 2006.

Nature: Stem-cell treatment for Parkinson’s brings mixed results