Sjimpanser overrasker stadig forskere. Nå skal de ha klart å endre lydene de lager når de ber om visse ting, for å tilpasse seg et nytt miljø. (Foto: NTB scanpix)

Sjimpanser bytter dialekt når de flytter

Sjimpanser kan forandre lydene de lager for å kommunisere bedre med andre artsfrender.

I 2010 ankom en gruppe på ni sjimpanser fra en nederlandsk safari park dyrehagen i Edinburgh. De brukte en begeistret og høy lyd for å be om epler. De lokale sjimpansene, derimot, var ikke like glade i frukten. De nøyde seg med et uinteressert grynt.

I 2013 hadde apene fra Nederland lagt om til et lignende grynt, selv om interessen for epler var like høy, skriver BBC.

Dette er ifølge den britiske kringkasteren det første beviset på at sjimpanser kan endre lydene knyttet til visse objekter.

Funnene, som først ble omtalt i tidsskriftet Current Biology, antyder at når sjimpanselyder refererer til objekter, så kan de fungere overraskende likt menneskenes ord – i stedet for bare å være drevet av instinkt og hvordan sjimpansen føler for det aktuelle objektet.