Kristin Måsø Edvardsen er en av dem som kan komme til å ringe deg om du taper mye penger i tipping. Når hun spør kunden hvor mye han selv tror han har spilt for i løpet av året, er det få som har oversikt. (Foto: Norsk Tipping)
Hva skjer når Norsk Tipping ringer for å si at du har spilt for mye?
Mange har nok drømt om å høre «Hei, jeg ringer fra Norsk Tipping!». Men ikke alle oppringninger fra spilleselskapet er like hyggelige.
I 2015 begynte Norsk Tipping å ringe kunder som hadde tapt mye penger det siste året. Forskeren Jakob Jonsson ved Stockholms universitet har nå studert de ubehagelige oppringningene som kommer fra Hamar.
Tanja Sveens er rådgiver for ansvarlig spill i Norsk Tipping. Utgangspunktet for de alvorlige samtalene, og etter hvert forskningsprosjektet, var at de for noen år siden hadde besøk av en spillavhengig og hans behandler.
– Den spilleavhengige fikk spørsmålet: Hvis du tenker tilbake på årene hvor du slet med spillingen. Hva kunne du tenke deg at Norsk Tipping hadde gjort som ville være til hjelp for deg, forteller Sveen til forskning.no
Han tenkte seg om en stund og svarte: – Jeg skulle ønske at noen ringte meg, at noen tok kontakt og tilbød meg hjelp. I stedet for at det kom stadig sintere brev fra kreditorene.
Et ganske spesielt forskningsprosjekt
Jakob Jonsson forsker på spillavhengighet. Han har gjort dette litt uvanlige forskningsprosjektet på oppdrag fra Norsk Tipping. Han har valgt ut 3000 personer som er blant de som har tapt aller mest i løpet av et år. Tapene deres ligger fra 50 000 kroner og oppover.
– Jeg har forsket på et utvalg mennesker som betraktes som VIP-kunder hos de internasjonale spilleselskapene. Årsaken er at de tjener veldig mye penger på dem. Det er derfor ganske spesielt at Norsk Tipping tar kontakt med høykonsumentene og stortapene og tilbyr dem hjelp med sin uheldige spilleatferd, mener han.
– Vi finner enkelte som har råd til å tape rundt 100 000 på spill i løpet av et år, men det er ikke så mange av dem. De fleste spiller nok for mye mer enn de har råd til. Noen ødelegger familiens økonomi med sine spillvaner.
Delte dem inn i tre grupper
De 3000 storspillerne har han delt opp i tre grupper. En gruppe har vært med på forskningsprosjektet uten at de vet om det selv. De er en såkalt kontrollgruppe, som det ikke har skjedd noe som helst med.
En gruppe har fått brev i posten. En siste gruppe har blitt oppringt fra Hamar.
Forskeren har satt sammen statistiske trillinger, slik at de tilfeldig utvalgte personene i de tre ulike gruppene passer hverandre med hensyn til kjønn, alder og hvor mye de hadde tapt.
Undervurderer tapet kraftig
Hvor mye tror du selv de har tapt i løpet av året som gikk? Dette er et av de første spørsmålene de som blir oppringt får. Generelt har de liten oversikt over dette selv, forteller forskeren.
– De fleste gjetter at de har tapt mellom 30 og 60 prosent av det som er registrert av tap på dem, forteller Jonsson.
Norsk Tipping har derimot god oversikt. Hver enkelt kunde har en kundekonto der det går fram hvor mye og hvor ofte han spiller, hvor mye han satser og hvor mye han taper.
Å få vite hvor mye de har tapt i løpet av et år, gir mange en overraskelse. Og når de blir spurt: Du tapte 75 000 i fjor. Vil du sette av samme beløp til å spille for i år? blir svaret nesten alltid nei.
Hadde forventet mye sinne
Annonse
Jonsson hadde forventet at mange ville bli sinte av en slik telefon. Men ytterst få blir det, sier han.
– I begynnelsen av samtalen sier de aller fleste at spillingen ikke er et problem for dem. Men mot slutten er det få som sier at dette ikke er et problem. Nesten halvparten ber om at Norsk Tipping hjelper dem til å spille mindre, blant annet med å sette en grense for hvor mye de kan spille for.
Når kundene blir bedt om å si om de er fornøyd eller misfornøyde med samtalen, sier nesten ingen at de er misfornøyde, forteller forskeren.
Jeg skulle ønske at noen ringte meg, at noen tok kontakt og tilbød meg hjelp. I stedet for at det kom stadig sintere brev fra kreditorene.
Spillavhengig
– Noen sier at de burde fått denne samtalen for lenge siden, forteller Jonsson.
Varer effekten?
Forskeren er nå i ferd med å ferdigstille en forskningsrapport om dette prosjektet. Han kan avsløre at disse samtalene viser gode resultater. De som blir oppringt spiller mye mindre. De som får brev spiller litt mindre.
De som fikk telefon hadde redusert det teoretiske tapet med rundt 4700 kroner over de 12 ukene etter samtalen. De som fikk brev reduserte tapet med 2 600 kroner. Kontrollgruppen spilte omtrent som før.
– Vi kunne tenkt oss at dette ble en kortvarig effekt, men når vi følger dem opp etter tre måneder, ser vi at effekten holder seg. Alle er fortsatt kunder hos Norsk Tipping, men de som har fått en telefonoppringing spiller fortsatt betydelig mindre. En ny oppfølging kommer å skje etter tolv måneder.
Spillforskeren Jonsson er overrasket. Han jobber med klinisk psykologi og behandler mennesker som lider av spillavhengighet. Han er overrasket over resultatet.
– Jeg er overrasket over hvor stor effekt selv en kort samtale kan ha. Og hvor stor endring som er mulig bare med faktaopplysning om hvor mye penger de har brukt. Jeg tror at denne studien er overførbar til behandlingen av spillavhengige. Vi bør nok legge mer vekt på å opplyse mer om fakta og hvilke konsekvenser spilleavhengigheten får for økonomien.
Dobbeltmoral?
Tanja Sveen i Norsk Tipping forteller at før de startet oppringningene, var de bekymret for om hvordan kundene ville reagere på en slik samtale. Ville de synes at de gikk for langt inn i privatlivets sfære? Ville de oppleve det som dobbeltmoralsk?
Annonse
Erfaringene er at de aller fleste er positive til at de ringer.
– Mange av de vanligste tiltakene, som for eksempel å sette grenser for hvor mye penger og tid du kan bruke på spill, ta spillepauser osv. krever at kunden er i stand til å ta gode valg for seg selv. De aller fleste er det, men en liten gruppe spillere som har utviklet «spillesug» kan ha problemer med det.
– Er det ikke litt dobbeltmoralsk av Norsk Tipping å både leve av spill og advare mot spill?
– Norsk Tipping er et statseid selskap som har et dobbelt oppdrag. I tillegg til å være et ledende selskap innen spill har vi et tydelig samfunnsoppdrag om å forebygge negative konsekvenser av pengespill, sier Sveen.
Norsk Tipping er ikke det første spillselskapet i verden som tilbyr hjelp til de kundene som taper mest. Men de er, så vidt Jakob Jonsson vet, de første som har satt i gang et forskningsprosjekt om dem.