Forskere lager gakk-gakk-spill

Bak det nye Playstation-spillet Super-Rub-A-Dub ligger avanserte matematiske modeller. Britiske forskere har gått i kompaniskap med spillutviklere for å simulere livet i en andedam.

"Skjembilde fra Super Rub-A-Dub. (Bilde: Sumo Digital)"

Spillet Super Rub-A-Dub er utviklet for Playstation 3 av selskapet Sumo Digital. Oppgaven er å lede andemor med andungene forbi haier og andre farer og hindere ved å bikke på et basseng med vann.

Vannet oppfører seg svært realistisk med bølger og refleksjoner som gjenspeiler bevegelsene i karet. Bak vannsimuleringen ligger kompliserte matematiske modeller utviklet av forskere ved Sheffield Hallam University.

Tenkende vann

- Mye av arbeidet vårt går ut på å utvikle dataprogrammer som simulerer måten forskjellige materialer oppfører seg på, sier professor Chris Care. Han leder Materials Modelling Group, og han så at forskningen kunne bidra til mer realistiske dataspill.

Forskerne kaller datamodellen for Thinking Water - tenkende vann. Det tenkende vannet kan simulere flyten i væsker, og fram til nå har det først og fremst vært brukt i utvikling av alt fra bilmotorer til teknologi for lagring av atomavfall.

Fysikere møter spillutviklere

Etter hvert som modellene til forskerne ble mer effektive og spillkonsollene fikk mer datakraft, ble det klart at forskerne og spillutviklerne kunne ha glede av et samarbeid.

Samarbeidet med spillutviklerne i firmaet Sumo Digital startet for et år siden, og det første resultatet ble sluppet i februar i år. Super Rub-A-Dub blir ett av rundt tretti spill som kan lastes ned fra Sonys nye nettsted.

Krever datakraft

"PhysX fysikk-kort til PC. (Bilde: Ageia Technologies Inc.)"

Avanserte fysiske modeller blir stadig viktigere i dataspill. Kresne brukere er ikke fornøyd med at gjenstander i data-virkeligheten beveger seg i tre dimensjoner. Gjenstandene skal også oppføre seg som virkelige fysiske gjenstander.

Biler skal skrense realistisk mot underlaget eller kastes omkull som ordentlige biler når de kolliderer.

Elastisistet og energiens forplantning gjennom deformerbare materialer må simuleres, og det samme må flyten gjennom luft i flysimulatorer - eller vann i spill som Super Rub-A-Dub.

Fysikk-kort til PCen

For å modellere fysiske verdener, må mikroprosessoren eller “hjernen” i datamaskinen arbeide hardt. Derfor er nå en ny type ekspansjonskort på markedet: Fysikk-kort.

Akkurat som sine fettere grafikk-kortene skal de avlaste hoved-prosessoren med intensive regneoperasjoner. Grafikk-kortene regner ut hvordan gjenstandene i dataspillet skal se ut i tre dimensjoner på skjermen. Fysikk-kortene regner ut hvordan de samme gjenstandene oppfører seg som fysiske legemer.

To ledende programplattformer for fysisk modellering finnes på markedet: Havoc og PhysX. De fleste spilltitlene er utviklet for Havoc, som tar i bruk en ny teknologi der flere grafikk-kort kan operere i parallell.

PhysX-plattformen kan kjøres av hovedprosessoren. Det skjer blant annet i Playstation 3. Den kan også kjøres på et eget fysikk-kort som plugges inn i en PCI-spalte i datamaskinen.

Demo-video av Super Rub-A-Dub