Fra spiller til skaper

Våre dagers dataspill lar deltakerne styre utrolige vesener i fantastiske skaperverk. Og morgendagens spillere? De får bruke elektronisk evolusjon til å utvikle sine egne kreasjoner.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Sånn ser det i hvert fall ut når dataspillkongen Will Wright presenterer smakebiter fra sitt nyeste spill.

Etter brakende suksesser med SimCity og the Sims er Wright nemlig i ferd med å skritte ut av trenden med stadig mer detaljrike dataverdener befolket med enda flere finurlige figurer, skriver GameSpy.

I det nye spillet, Spore, deler han rett og slett ut en virtuell amøbe i en dam, og så får du være så god å utvikle den selv.

Resultatet er bare begrenset av din egen fantasi og hvor mange timer du gidder å sitte foran skjermen. Men én ting er sikkert. Spiller du lenge nok, bærer det rett mot stjernene.

Fra celle til sivilisasjon

Etter å ha manøvrert den encellede slimkladden rundt i Pacman-aktige scenarier hvor den fortærer grønne celler og flykter fra brune, får skapningen din nemlig evnen til å legge et egg. Og det er nå moroa begynner.

"Velkommen til ursuppa."

Nå popper det opp en boks hvor du kan velge nye egenskaper for figuren din. Skal den kanskje få finner? Flere munner? Seks bein, eller kjappere bevegelser?

Det er fritt valg på øverste hylle og programmet regner ut hvordan den nye skapningen din beveger seg og virker.

Etter hvert kan amøben utvikle seg til en høyerestående sivilisasjon, med egne romskip og veikart til andre verdener. Hvor det hele ender, og hva som skjer i møtet med skapningene til andre spillere, ligger i skjæringspunktet mellom Star Wars, 2001 - en romodysse og Hakkebakkeskogen. Det er helt opp til deg.

- Jeg vil ikke at spillerne skal føle seg som Luke Skywalker, jeg vil at de skal føle seg som George Lucas, sier Wright til Newsweek.

Men er det egentlig evolusjon?

Ideen til Spore er definitivt bygd på evolusjonen som har skapt mangfoldet av liv på kloden. Men det er du som styrer utviklinga ved å velge ut trekk som du vil at vesenet ditt skal ha. I naturen er det i stedet tilfeldige mutasjoner og den sterkestes rett som velger retning.

I virkeligheten skjer det ofte feil i kopieringen når levende skapninger formerer seg. Dermed blir noen av avkommene en smule annerledes, på godt og vondt.

Fører feilen til en skavank, blir skapningen dårlig til å overleve og får få unger. Er feilen derimot en fordel, klarer kreaturet seg hakket bedre enn vanlig, og bringer de nye genene videre til mange unger.

Om feilen blir en fordel eller ulempe er helt avhengig av hvilket miljø vesenet lever i og hvordan det tar de nye trekkene i bruk. Hele greia beror altså mer på en rekke tilfeldigheter enn noen styrt utvikling i en bestemt retning.

Høsten 2006

Evolusjon eller ikke; når Spore kommer ut høsten 2006 vil det representere en helt ny klasse spill. En klasse hvor spillerne bestemmer mye mer både om karakterene de spiller og hva vesenene har fore.

Er du diehard actionfan blir det hoggtenner og bakholdsangrep. På den andre side er det ingenting i veien for å utvikle Ole Brumm.

Om nykommeren blir en suksess kan bare framtiden avgjøre. Selvfølgelig i samråd med en hel arme av ivrige spillere som antageligvis allerede sitter med en skjelvende finger på avtrekkeren.

Lenker:

BBC Sims creator takes on evolution
GameSpy: Will Wright Presents Spore… and a New Way to Think About Games
Newsweek: Now, May the Force Be … Us
Nettstedet til Spore

Powered by Labrador CMS