Dataene kjemper i Ms Pac-Man

Dataprogrammer med kunstig intelligens kjemper om å bli mester i det klassiske arkadespillet Ms Pac-Man, men slår fortsatt ikke oss mennesker.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

(Bilde: CEC Ms Pac-Man versus Ghost Team Competition)

Pac-Man, det legendariske spillet der en gul klumpemann skal spise prikker, og unngå å selv bli spist av spøkelser, er knallgod underholdning. Oppfølgeren til suksesspillet, med fru Pac-Man i hovedrollen, ble om mulig enda mer populært.

Nå er spillerkretsen utvidet. I en konkurranse har dataprogrammerere konkurrert om å lage den beste kunstige Ms Pac-Man-spilleren.

Men dataene har fått flere muligheter enn oss. Programmererne kunne nemlig velge å heller skrive programmer for å styre spøkelsesteamene som jager den gule dama.

Resultatet fra konkurransen ble kunngjort mandag på den årlige Congress on Evolutionary Computation i New Orleans, og er gode nyheter for alle:

De kunstige spillerne er gode – men vi mennesker er fortsatt langt bedre.

University of Essex utmerket seg

Deltagerne i Ms Pac-Man versus Ghost Team Competition skrev programmer for enten Ms Pac-Man eller de fire spøkelsene, og konkurrerte mot hverandre i en rekke omganger. Mens programmene som styrte Ms Pac-Man forsøkte å spise flest mulig prikker, var spøkelsesteamets mål å hindre henne i å gjøre nettopp det.

Dermed var det om å gjøre å få så høy poengsum som mulig for Ms Pac-Man-programmene, mens spøkelsesprogrammene forsøkte å få så lav poengsum som mulig.

17 programmer var påmeldt, skrevet av 13 forskjellige programmerere fra ni forskjellige land, og totalt ble det spilt 661 spill før en vinner ble kåret.

Atif, et program skrevet ved University of Essex, fikk høyeste Ms Pac-Man-score, med 69 240 poeng.

Legacy2TheReckoning, som også ble skrevet ved samme universitet, gjorde det best blant spøkelsesprogrammene. Det fikk den laveste summen – 410 poeng.

Menneskene best – eller?

Ms. Pac-Man (Foto: adie reed/Flickr Creative Commons)

Til sammenligning har imidlertid den beste menneskelige Ms Pac-Man-spilleren, Abdner Ashman fra New York, en highscore på hele 921 360 poeng. En av skaperne bak konkurransen, Phillipp Rohlfshagen, mener dette viser at vi fortsatt er bedre enn datamaskinene, i hvert fall på noen ting:

– Jeg vil anta at de beste ”profesjonelle” menneskelige Ms. Pac-Man-spillerne vil være bedre enn en hvilken som helst kunstig intelligens-spiller i dag, sier han til NewScientist.

Men dette er en sannhet med forbehold.

For det klassiske arkadespillet er ikke likt spillet de kunstige intelligensene spiller. Spøkelsesteamet i arkadespillet er nemlig skrevet for å underholde og engasjere den menneskelige spilleren – og er altså ikke programmert til å alltid forsøke å ta Ms. Pac-Man for enhver pris.

I denne konkurransen ble programmene som styrte spøkelsene skrevet for å være så effektive mordere som mulig.

Det gjør spillet mye vanskeligere.

Så hvem ville vunnet i en konkurranse mellom for eksempel Ashman og Legacy2TheReckoning? Det vet ingen før noen stiller dem opp mot hverandre, og trykker ”play”.

Lenker:

NewScientist: AI programs do battle in Ms Pac-Man

CEC 2011 Ms Pac-Man versus Ghost Team Competition

Powered by Labrador CMS