Aktive og tynne morgenfugler

Å legge seg tidlig om kvelden og stå opp tidlig dagen etter, er noe de færreste jubler for. Men det kan gi bedre vektkontroll og mer aktivitet.

Published
Ungdom i seng i god tid før klokka 21.30? Husk å ta av solbrillene neste gang... (Illustrasjonsfoto: Colourbox.no)
Ungdom i seng i god tid før klokka 21.30? Husk å ta av solbrillene neste gang... (Illustrasjonsfoto: Colourbox.no)

Det antyder nye resultater som australske forskere nettopp har publisert i utgaven av tidsskriftet Sleep, som utkom 1. oktober.

- De siste årene har man innsett at barn som sover for lite, opplever dårligere resultater hva angår en rekke helsemessige utfall, som økt risiko for overvekt og fedme.

- Vår studie antyder at tidsrammen for søvnen er enda viktigere. 

Det sier postdoktor Carol Maher ved University of South Australia, i en pressemelding fra American Academy of Sleep Medicine.

Mer tid på tv og data

Det kan altså ha betydning når på døgnet man sover, ifølge forskerne.

Maher mener morgener i større grad enn kveldstimer leder til fysisk aktivitet hos unge, siden TV-titting, dataspill og sosiale medier fort står på programmet når mørket faller på.

(Foto: Colourbox.no)
(Foto: Colourbox.no)

Forskernes funn viser for eksempel at de som både la seg tidlig og stod opp tidlig, var aktive i 27 minutter mer enn unge som la seg sent - og stod opp sent.

Nattuglene brukte betydelig mer tid om kvelden til å spille dataspill og se på tv, aktiviteter som er lite fysisk krevende og som lett sluker atskillige kveldstimer.

Kun 12 prosent av sistnevnte hadde ett daglig snitt på to timer eller mindre foran diverse skjerner.

Høyere risiko

Forskerne ville vite hva som skjedde når et utvalg barn og unge  fikk samme antall timer søvn hver natt, men la seg enten tidlig eller sent om kvelden.

Et hovedfunn var en økt sannsynlighet for positive utfall med hensyn til både vekt og aktivitetsnivå hos gruppene som la seg tidlig - og sto opp tidlig.

Typiske natteravner hadde en betydelig forhøyet risiko for inaktivitet og overvekt, ifølge resultatene.

Grunnlaget for studien er 2200 barn og ungdom i alderen 9 til 16 år.

Påvirker læring

Om det er det beste for alle kropper å sprette ut av sengen for eksempel klokken 0600 hver morgen er en annen sak.

Les mer her om forskjeller på morgenfugler og natteravner.

(Illustrasjonsfoto: iStockphoto)
(Illustrasjonsfoto: iStockphoto)

Tidligere forskning har uansett vist at tidspunkt for søvn, og leggerutiner, også kan påvirke andre forhold, som eksempelvis læring.

I 2010 kom en en studie fra Stanford Research Institute som rapporterte av førskolebarn med faste leggerutiner, gjør det bedre på tester med språk og tall.

Duppeditter stor tidstyv

- I større undersøkelser finner man at elektroniske duppeditter på soverommet er en av de store søvntyvene.

- Barn og unge som har mye av dette på rommet, har større søvnvansker enn de som ikke har det.

Det har søvnforsker og overlege Eli Sørensen ved Haukeland Universitetssykehus i Bergen uttalt til forskning.no tidligere.

- Siden forskning viser at tenåringer har en tendens til å være oppe sent og stå opp sent, kan resultatene av vår studie stå som en advarsel, mener postdoktor Carol Maher.

Referanse:

Sleep Duration or Bedtime? Exploring the Relationship between Sleep Habits and Weight Status and Activity Patterns. Sleep, 1. oktober 2011