Drikk melk - bli tynn?

Kutter du ut meieriproduktene i kampen mot kiloene? Det kan i så fall være en tabbe. Hiver man innpå med melk og yoghurt kan man bli slankere, mener amerikanske forskere.

Forskerne blir visst aldri lei av å pønske ut hva vi må spise for å holde oss slanke. Og i samme øyeblikk som proteindiettene avsløres som lavkaloridietter i forkledning, har kalsiumet entret arenaen. Mineralet kan nemlig gjøre oss slankere, samtidig som vi beholder mer muskelmasse og får flatere mage, mener forskere ved University of Tennessee.

Testet dietter

Forskerne satte to grupper overvektige mennesker på en 12-ukers spesialdesignet slankekur. Alle fikk en egen diettplan som inneholdt 500 færre kalorier enn de var vant til, men kalsiuminnholdet var forskjellig.

Den ene gruppa spiste lettyoghurt som en del av kosten, og fikk i seg 1 100 milligram kalsium om dagen, i motsetning til den andre gruppa som bare fikk 500 milligram. Etter at de 12 ukene var omme, viste det seg at kalsiumknaskerne hadde trukket det lengste strået.

Yoghurten gjorde susen

- Ikke bare gjorde yoghurten at deltagerne gikk mer ned i vekt, men de beholdt samtidig dobbelt så mye av muskelmassen, sammenlignet med lavkalsiumgruppa, sier professor Michael Zemel i en pressemelding.

Og det stopper ikke der. Det virket til og med som om kalsiumet var spesielt effektivt for å få has på det farlige flesket på magen. Yoghurtgruppa slanket bort 81 prosent mer mageflesk, og reduserte dermed livvidden med seks ganger mer enn de andre.

Forandrer signalene i kroppen

Det er ikke første gangen Zemel har sett på sammenhengen mellom kalsium og vekt. Han var den første som oppdaget at små forskjeller i kalsiumnivået i cellene forandret signalene som kontrollerer nedbrytning av fett.

For lite kalsium ser ut til å stimulere produksjonen av enzymer som lager fett, samtidig som enzymene som bryter ned fettet blir mindre aktive. Dermed ser det ut til at nok kalsium i dietten kan få kroppen til å brenne av mer flesk, samtidig som nytt fett ikke dannes like lett.

Flere undersøkelser

Resultatene fra Tennessee stemmer godt overens med en undersøkelse som nylig ble gjort av University of Hawaii. Forskerne registrerte vekt og mageflesk hos 321 jenter mellom ni og 14 år, som samtidig noterte ned alt de åt.

Ikke overraskende var jentene som spiste flest kalorier og beveget seg minst tykkest. Men da jevnaldrende med samme høyde, modenhet, kaloriinntak og aktivitetsnivå ble sammenlignet, så det ut til at de som spiste mye kalsium var tynnere.

Men er det sant?

Andre forskere er imidlertid ikke like begeistret for ideen, og mener det antageligvis er et bedre generelt kosthold som gjorde utslaget.

Ikke vet vi.

I slankebransjen skifter sannhetene oftere enn folk flest bytter underbukser, og det er ingenting i veien for at dagens kjensgjerninger kan være blank løgn i morgen.

Hvis man ikke går tilbake til det utrolig gammeldagse, superkjipe konseptet om å spise mindre og trene mer, da. Men hva er oddsen for at noen gidder det, når en ny mirakeldiett antageligvis er like om hjørnet?

Temmelig mager.