Annonse

- Innsats fra hjemmet hjelper ikke

Parallell innsats fra hjem og skole hjelper ikke mer på elevoppførsel enn skolens tiltak alene, ifølge en studie i svensk skole.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

(Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)

Funnet er et av resultatene fra en svensk doktoravhandling som ser på effekten av programmet Skol-Komet, som nå prøves ut i svensk skole.

- Konklusjonen er altså at det holder med innsats i skolen, sier Martin Karlberg, som har gjort studien i sin doktorgrad.

Roer ned klassemiljøet

Skol-Komet er inspirert av amerikansk forskning på såkalt “class managment”, og flere titalls svenske skoler prøver nå ut programmet.

Et mål er å gjøre læreren bevisst hvor mye han påvirker klasseromsmiljøet, og dermed elevenes atferd, ifølge en pressemelding fra Uppsala Universitet.

Karlberg fulgte flere hundre svenske elever mellom seks og 13 år, som deltok i Skol-Komet. Han fant at det hadde god effekt på læringsmiljøet.

Elever som deltok i det svenske skoleprogrammet fikk et roligere klassemiljø og bedre vennerelasjoner, og oppførsel som er knyttet til hyperaktivitet minsket, ifølge pressemeldingen.

Færre reprimander

Å gi oppmerksomhet til elevens gode sider skal være en del av lærerens lederstrategi i Skol-Komet, ifølge det svenske Skolverkets informasjonsside om programmet.

Færre reprimander fra læreren gjorde at elevene oppførte seg bedre, ifølge avhandlingen til Karlberg.

Kilder:

Pressemelding fra Uppsala Universitet

M. Karlberg. Skol-Komet: Tre utvärderingar av ett program för beteendeorienterat ledarskap i klassrummet. Doktoravhandling, Institutionen för didaktik, Uppsala Universitet.

Powered by Labrador CMS