Syddansk Universitet har som første skandinaviske universitetet etablert seg i dataverdenen Second Life. Universitetet har åpnet en virtuell campus for å hjelpe undervisningen og trekke til seg nye søkere.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
3,5 millioner “innbyggere” er registrert i Second Life, en tredimensjonal datasimulasjon befolket med avatarer, dataskapte versjoner av brukerne.
Flere IT-analytikere og selskaper som IBM har spådd at Second Life-modellen er neste generasjon av internett.
Dataverdenen tilbyr interaksjon med andre brukere i en opprinnelig “tom” verden der innholdet skapes og bygges av brukerne underveis.
Campusøy
Syddansk Universitet har satset på å kjøpe sin egen øy og opprette en virtuell campus i Second Life.
- Siden universitetet alt er etablert i flere danske byer, var det naturlig også å åpne en avdeling i dataverdenen, sier IT-sjef Hans Kruse Christiansen.
- Second Life åpner opp for nye muligheter for å kommunisere med våre brukere. I første omgang har vi kjøpt noe tomt og bygget et hus, og det er meningen å utvide så vi med tiden kan benytte oss av flere av de muligheter universitetet gir for å synliggjøre seg, forteller Christiansen.
Simulerte forelesninger
86 universiteter og høyskoler er alt etablert i Second Life (en fullstendig liste finnes her), og bruker mediet til virtuelle forelesninger, feltturer og eksperimenter.
Studentenes avatarer kan treffes og kommunisere med hverandre, som gir en mer konkret opplevelse enn chattting og instant messaging.
I California har skoleadministratorer til og med foreslått å bruke dataverdenen til å takle overfylte auditorier, ved å holde de fleste forelesninger virtuelt og begrense “virkelige” studentansamlinger til en dag i uka.
- Ny dimensjon av e-læring
Syddansk universitet planlegger å bruke campuset til introduksjoner for nye studenter, e-læringsplattform og støtte for spesielle forelesninger og tiltak.
Christiansen mener mulighetene i Second Life gjør investeringen på 6 000 kroner for den virtuelle øya vel verdt pengene.
- Vi mener mediet kan tilføre e-læring en helt ny dimensjon for ganske få penger. Her er det for eksempel mulighet for å bygge modeller av prosesser innenfor biologi, kjemi, fysikk og andre naturvitenskaper. Siden Second Life er en stor markedsplass kan miljøet også brukes av studenter i handelsfag til å teste ut forretningsdrift, sier Christiansen.
- Det er også aspekter i Second Life som burde være av interesse for sosiologer, antropologer, psykologer, arkitekter og kunstinteresserte.
Sterkt voksende utdanningssektor
Blir en campus av Second Life-typen obligatorisk for universiteter og høyskoler i framtiden?
Annonse
Utdanning er i alle fall en av de sterkest voksende sektorer i SL-verdenen.
Datasimulering gir muligheter til å treffes og samarbeide med prosjekter, modeller og undervisningsformer som ikke kunne ha blitt gjennomført i RL (real life) - som vår verden kalles i datauniverset.