Lærer bedre med tilhørighet

Både internasjonal og nasjonal forskning viser at et godt forhold mellom lærer og elev øker elevenes motivasjon for å lære, og virker tydelig inn på elevenes faglige resultater.

Publisert
 (Illustrasjonsfoto: www.photos.com)
(Illustrasjonsfoto: www.photos.com)

Regionsenter for barn og unges psykiske helse (RBUP) på NTNU har gjort to studier om forholdet mellom lærer og elev. Det er en nasjonal spørreundersøkelse og en intervjuundersøkelse.

Førsteamanuensis May-Britt Drugli forklarer at gode lærer-elev-relasjoner fører til at trivsel blir bedre. Det gjør også opplevelsen av tilhørighet til skolen.

Da blir det igjen mindre problematferd.

Drugli har intervjuet elever i tredje, sjette og åttende klasse. Forholdet til læreren påvirker også aktivitetsnivået i timene.

– Elevene sier slikt som «Da føler vi oss trygge og tør svare» og «da får vi lyst til å jobbe mer», forklarer Drugli. 

Ekstra viktig ved psykiske problemer

Det er neppe overraskende for de fleste at det er lurt å ha det bra, men hvordan kan dette gjøres i praksis?

– Gode relasjoner krever at læreren er tydelig og leder elevene på en trygg og vennlig måte. Lærerne må vise respekt og forståelse for den enkelte elev og ikke minst formidle det faglige stoffet på en engasjerende og dialogbasert måte, sier Drugli.

Hun understreker at det er ekstra viktig overfor elever som har en grad av psykiske problemer.

– Vi ser at denne gruppen har et dårligere forhold til læreren enn de som er friske. Et dårlig forhold til læreren går ikke bare ut over læringen, men øker sannsynligheten for psykiske problemer senere, sier Drugli og legger til:

– Et godt lærer-elev-forhold er bra for lærerne også, og hindrer at de blir utbrente.