Et nytt styringssystem sørger for at fartøy som arbeider i flokk, koordinerer bevegelsene sine - uansett hvor vanskelige værforholdene er.
NTNU
HegeTunstadjournalist i Gemini.no
Publisert
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Trafikken til havs krever ofte komplisert samarbeid mellom flere fartøy:
Slepebåter skal buksere plattformer langt til havs.
Oljevernfartøy og slepebåter skal i fellesskap legge ut oppsamlingslenser etter et utslipp.
Drivstoff skal transporteres fra én båt til en annen.
Tankbåter skal eskorteres i trange havneområder. Og så videre.
Vanskelige operasjoner
Dette kan være vanskelige operasjoner, særlig i ruskevær. Et vellykket resultat er avhengig av at alle kapteinene er like dyktige. For båtene arbeider hver for seg, og alt er basert på det visuelle.
Dette kan snart komme til å endre seg. Stipendiat Erik Kyrkjebø ved NTNU har utviklet et dataprogram som får flere fartøy til å samarbeide på en helt ny og kontrollert måte.
En operasjon kan dermed planlegges og programmeres på en helt annen og sikrere måte enn før.
Som en skygge
En kaptein vet å sette en fornuftig kurs basert på sjøkart, vær og erfaring.
Det finnes en rekke tekniske hjelpemidler, men disse formidler bare hver sin informasjon til kapteinen, og overlater til den menneskelige hjerne å sy det hele sammen.
Kyrkjebøs system gjør at det bare er én kaptein som trenger å sette sammen denne informasjonen, og så kan de andre kapteinene bare følge lederen.
Fremdeles arbeid for kapteinen
Systemet styrer selv kraftoverføring til ror og motor. Kapteinen har verken blitt arbeidsledig eller fratatt ansvaret, men han har fått en drømmeassistent.
Styringsprogrammet inneholder informasjon om hvordan det enkelte skip beveger seg i vann, og henter posisjonsdata fra GPS og AIS.
Til sammen gir dette datahjernen nok informasjon til å kunne styre et fartøy slik at det følger et annen fartøy som en skygge.
Annonse
Mindre drivstoff, mer sikkerhet
Systemet sparer båtene for drivstoff ved at de kan legge seg i kjølvannet til båten foran. Det øker også sikkerheten ved at det automatisk overvåker posisjonen til alle de andre båtene i konvoien.
Styringssystemet er ennå ikke hyllevare, men kan snart komme til å bli det. Teorien er på plass, og systemet er utprøvd i modellskala.