Koreografi for båt

Et nytt styringssystem sørger for at fartøy som arbeider i flokk, koordinerer bevegelsene sine - uansett hvor vanskelige værforholdene er.

Publisert
"Troll A er den største menneskeskapte konstruksjonen som noen gang er blitt flyttet. Ti av verdens mest avanserte slepebåter brukte en uke på å flytte plattformen de 80 kilometrene ut til oljefeltet. Med et styringssystem som samarbeidet, ville ferden v ært programmert forhånd. Og de ti båtene ville jobbet sammen, i stedet for en og en. (Foto: Statoil)"
"Troll A er den største menneskeskapte konstruksjonen som noen gang er blitt flyttet. Ti av verdens mest avanserte slepebåter brukte en uke på å flytte plattformen de 80 kilometrene ut til oljefeltet. Med et styringssystem som samarbeidet, ville ferden v ært programmert forhånd. Og de ti båtene ville jobbet sammen, i stedet for en og en. (Foto: Statoil)"


Trafikken til havs krever ofte komplisert samarbeid mellom flere fartøy:

Slepebåter skal buksere plattformer langt til havs.

Oljevernfartøy og slepebåter skal i fellesskap legge ut oppsamlingslenser etter et utslipp.

Drivstoff skal transporteres fra én båt til en annen.

Tankbåter skal eskorteres i trange havneområder. Og så videre.

Vanskelige operasjoner

Dette kan være vanskelige operasjoner, særlig i ruskevær. Et vellykket resultat er avhengig av at alle kapteinene er like dyktige. For båtene arbeider hver for seg, og alt er basert på det visuelle.

Dette kan snart komme til å endre seg. Stipendiat Erik Kyrkjebø ved NTNU har utviklet et dataprogram som får flere fartøy til å samarbeide på en helt ny og kontrollert måte.

En operasjon kan dermed planlegges og programmeres på en helt annen og sikrere måte enn før.

Som en skygge

" I ruskevær kan etterfylling av drivstoff til havs være litt av en risikosport. (Foto: Seaman Marc Rockwell-Pate, U.S.Navy)"
" I ruskevær kan etterfylling av drivstoff til havs være litt av en risikosport. (Foto: Seaman Marc Rockwell-Pate, U.S.Navy)"

En kaptein vet å sette en fornuftig kurs basert på sjøkart, vær og erfaring.

Det finnes en rekke tekniske hjelpemidler, men disse formidler bare hver sin informasjon til kapteinen, og overlater til den menneskelige hjerne å sy det hele sammen.

Kyrkjebøs system gjør at det bare er én kaptein som trenger å sette sammen denne informasjonen, og så kan de andre kapteinene bare følge lederen.

Fremdeles arbeid for kapteinen

Systemet styrer selv kraftoverføring til ror og motor. Kapteinen har verken blitt arbeidsledig eller fratatt ansvaret, men han har fått en drømmeassistent.

Styringsprogrammet inneholder informasjon om hvordan det enkelte skip beveger seg i vann, og henter posisjonsdata fra GPS og AIS.

Til sammen gir dette datahjernen nok informasjon til å kunne styre et fartøy slik at det følger et annen fartøy som en skygge.

Mindre drivstoff, mer sikkerhet

Systemet sparer båtene for drivstoff ved at de kan legge seg i kjølvannet til båten foran. Det øker også sikkerheten ved at det automatisk overvåker posisjonen til alle de andre båtene i konvoien.

Styringssystemet er ennå ikke hyllevare, men kan snart komme til å bli det. Teorien er på plass, og systemet er utprøvd i modellskala.

Lenke:

Gemini: Fartøy i flokk og formasjon