Skipet skal være hjem for personell som jobber med offshore installasjoner, og skipet er laget for å gi mest mulig komfort når det ligger oppkoblet mot offshoreinstallasjonene.
– Dette skipet vil bli et alternativ til halvt nedsenkbare plattformer, som i stor grad benyttes i dag, forteller forsker Sverre Anders Alterskjær i Sintef-selskapet Marintek.
Skipskonseptet bygges på oppdrag fra Østensjø rederi og er tegnet av Salt skipsdesign på Stord.
– Målet med dette skipet er å lage en mer mobil hotellenhet som kan leases av oljeselskaper som opererer flere steder i verden. Oppgaven vår har vært å gi skipet egenskaper som gjør det ekstra behagelig å bo til sjøs, noe som er et viktig konkurransefortrinn for rederen, forklarer Alterskjær.
U-tanker
Teknologien som gjør at skroget ruller mindre kalles rulledempning og oppnås ved hjelp av tanker som er integrert i bunn og sider av skroget. Disse kalles u-tanker fordi de er formet som en u.
– Disse fylles med vann som settes i bevegelse i motfase av bølgene på utsida, forklarer Alterskjær.
Tankene er utstyrt med lufteventiler i toppen, noe som kontrollerer vannbevegelsen i tanken. Åpningen av ventilene kan justeres etter hvordan skipet er lastet og hvilke bølger det utsettes for. Resultatet blir mindre rullebevegelser og dermed økt komfort om bord.
Utfordringen til forskerne var å måle hva som var den optimale ventilåpningen i toppen av u-tankene, og vannivået i tankene for dette skipsdesignet, men også å måle skipets bevegelser under transportetappene.
Dynamisk posisjonering
I tillegg til det spesielle skrogdesignet, er skipet utstyret med seks såkalte azimuth thrustere; propelldrev som kan styres i ulike retninger og som brukes til å holde skipet på samme sted når det er i hotellmodus.
Disse motvirker ytre krefter fra bølger, strøm og vind, men brukes også til framdrift. I hotellmodus vil retning og turtall på hvert av propelldrevene styres av et kontrollsystem som får kontinuerlig informasjon fra blant annet posisjonsmålinger (GPS).
– Vi har også utført en rekke tester av systemet gjennom å gjenskape bølger, vind og strøm av ulik styrke i havlaboratoriet. Under modellforsøkene ble kontrollsystemet koblet opp mot fysiske modell og målesystemer. Det gjorde at vi kunne kontrollere modellen på samme måte som om båten var bygget i fullskala.
Innovativt skrogdesign
– De omfattende testene har også avdekket at designet fungerer optimalt, og at skipet har de egenskapene som er nødvendig under slike operasjoner, forteller skipsdesigner Johannes Eldøy i Salt.
Eldøy står bak utformingen av skipet, som er helt og holdent konsentrert rundt landgangen, som er festet til baugen.
Annonse
– Det viktigste har vært å gjøre oppkoblingen mellom offshore-installasjonen og landgangen, som måler hele 55 meter, mer effektiv og sikker.
– Dette er et kritisk punkt i forhold til båtens bevegelser. Den må gå minst mulig opp og ned i bølgene, og samtidig holde posisjonen, forklarer designeren.
Utfordringen er blant annet løst med å gi skipet den spesielle skrogfasongen, som gjør at den ser tilnærmet lik ut i både hekk og baug. Uansett fra hvilken retning bølgene kommer fra må de gi båten minst mulig bevegelse.
Skipet bygges av Hyundai Heavy Industries i Sør-Korea.