Modeller er skadelige for damene
Det spiller ingen rolle hvilken størrelse, kroppsfasong eller høyde du har. De syltynne skjønnhetene i mediene får alle kvinner til å føle seg stygge, mener amerikanske forskere.
Oppe fra hylla med damemagasiner svinger smellvakre sylfider seg i små numre fra vårkolleksjonen. Perfekte øyne flørter med forbipasserende, mens det gløder innbydende bronsebrunt fra lange, lange legger.
Men nede på gulvet midt imot har det skjedd noe urovekkende. For bare et øyeblikk siden var du ei helt fin ung dame på vei hjem fra jobben. Men nå har du i stedet forvandlet deg til en bleik, skrukkete dverg, med lue-sveis, pære-ræv og smuler på genseren.
Det finnes ikke grenser for hvor undermåls man kan føle seg i skyggen av alle de forargelig feilfrie fotomodellene i mediene. Men nå finnes det altså en trøst. Du er ytterst langt fra alene, når Naomi og Kate gir deg fin følelse av mislykkethet.
Ble mindre fornøyde
Det mener i hvert fall forskerne ved University of Missouri-Columbia. De undersøkte hva 81 forskjellige kvinner mente om ulike aspekter av sitt eget utseende, fra kroppsvekta til håret.
Så fikk noen av damene titte på nøytrale foto i tre minutter, mens resten ble utsatt for lekre modeller fra reklamer i magasiner. Etterpå ble alle 81 vurdert av forskerne.
Da viste det seg at absolutt alle jentene som ble konfrontert med sine plettfrie magasinsøstre var mindre fornøyd med utseende etter seansen. Og det er vel kanskje ikke spesielt oppsiktsvekkende.
Det interessante var imidlertid at forsøkspersonens eget utseende ikke så ut til å spille noen rolle.
Vekt hadde ingen betydning
- Overraskende nok fant vi ut at vekt ikke hadde noe å si. Det å se på slike bilder er negativt for alle, sier Laurie Mintz fra University of Missouri-Columbia i ei pressemelding.
- Det har vært antatt at tykkere kvinner føler seg verre enn slanke damer etter å ha sett på bilder av tynne idealer i massemedia. Denne studien støtter ikke en slik teori.
- Disse urealistiske bildene av kvinner, som ofte er airbrushede eller delvis datagenererte, har en ødeleggende innvirkning på kvinner og deres selvfølelse, hevder Mintz.
Hun mener at de fleste damer kunne hatt godt av tiltak som prøver å redusere aksepten for dagens kvinnebilde i media.
–
Så da er det vel bare å ønske organisatorene lykke til, mens vi fantaserer om pæreræver og hengepupper på catwalken. Men de skal nok ikke få det så lett.
Om vi i forskning.no får prøve oss på en spådom, tipper vi at det er ganske lenge til redaksjonen kan spe på inntekta med noen kjappe modelloppdrag for Elle i lunsjpausen.
Referanse:
Artikkelen Predictors of Media Effects on Body Dissatisfaction in European American Women ble publisert i denne månedens utgave av journalen Sex Roles: A Journal of Research.
Lenke:
Pressemelding fra University of Missouri-Columbia