Spør en forsker: Kan et fly få vannplaning?

En leser vil vite hvorfor fly ikke får vannplaning når de lander i regnet. Vi finner svaret.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Fly er på farten i både regn og snø. Hvorfor ser vi dem ikke gli rundt på rullebanene? (Foto: Colourbox)

Fakta:

Ifølge Martin Puggaard er det stort sett to hovedfaktorer som fører til havari:

Controlled flight into terrain, der enten feil fra en datamaskin eller et menneske gjør at piloten tror flyet er et annet sted enn det faktisk er. For eksempel kan det føre til at piloten lander før rullebanen starter.

Loss of control in flight, der det oppstår en situasjon der piloten mister kontrollen over flyet. For eksempel hvis værforholdene endrer seg eller det oppstår en mekanisk feil.

Videnskab-dk-leseren Søren Ingemand spør: «Biler får problemer når det er mye vann på veien, men det ser ikke ut til å være noe problem for fly, verken når de lander eller tar av. Hvorfor det?»

Martin Puggaard er lederen for den danske havarikommisjonen, som undersøker årsaker til ulykker knyttet til luftfart. Han har selv bakgrunn som ingeniør, og forklarer forskjellen slik: 

- Det er tre viktige forskjeller: selve rullebanen, dekkene og vekten av flyet. Til sammen gjør dette at det blir god kontakt med bakken, sier han.

Strenge regler

Vannplaning oppstår når bilen mister kontakten med asfalten fordi den sklir på et lag av vann.

Rullebanene er underlagt strenge regler og kontroll slik at regnet forsvinner raskt fra overflaten i stedet for å danne pytter. Det er blant annet laget små riller i asfalten for å lede regnet bort.

En annen forskjell er at trykket i flydekkene er svært høyt. Forskning fra Nasa har vist at dette gir mindre fare for vannplaning. I tillegg gjør flyets enorme vekt at dekkene lettere trenger gjennom vannlaget og får kontakt med asfalten.

Har et annet problem

Selv om vanlig vannplaning ikke er noe stort problem, kan det oppstå et annet fenomen, som kalles reverted rubber-vannplaning. Det gir samme effekt, altså manglende kontroll. 

Reverted rubber-vannplaning oppstår når hjulene enten sitter fast eller ikke er i bevegelse når de treffer en våt rullebane. Det kan også skje ved en blokkering av hjulene under en hard oppbremsing.

Den store energiutladningen som oppstår i møtet mellom dekk og rullebane, kan få vannet til å koke, noe som skaper en damppute som flyet vil gli på, uten at hjulene roterer.

– Fly er laget slik at spoilerne, som presser flyet ned mot rullebanen ved landing, først kommer opp når hjulene går raskt nok rundt. Hvis det oppstår reverted rubber-vannplaning vil de ikke komme opp automatisk, og da vil ikke flyet få tilstrekkelig press på dekkene for å komme igjennom laget av vann og damp, forklarer Puggaard.

Problemet løses imidlertid ved at piloten slår spoilerne opp manuelt.

© Videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygaard for forskning.no.

Powered by Labrador CMS