Først hybrid, så elektrisk

Elbilene vil komme, men først i byene. På landeveien vil hybridbilene dominere de første årene, mente bilprodusentene på et BI-seminar.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Bilprodusentene må møte brutale krav de neste årene. Et EU-regulativ setter stadig strengere krav til maksimale utslipp av CO2 fra biler i tida fram mot 2020.

- Hvis bilprodusenten bommer på disse kravene, blir bøtene enorme, sier Lars-Erik Årøy fra Toyota Norge.

Også i Norge er målene klare. Innen 2020 skal utslippene av klimagasser reduseres med 15 til 17 milllioner tonn.

- Vi kan ikke være med i konkurransen uten å være best på utslipp. Dette er ”do or die”, sier Årøy.

Til stede på seminaret var representanter for bilprodusentene Toyta, Volkswagen og Think. De to første hadde delvis sammenfallende miljøstrategier, mens Think naturlig nok hadde en ren elbil-strategi.

Konseptbilen VW L1 har et diesel-forbruk på rundt 0,1 liter pr. mil, og representerer en ekstrem utvikling av tradisjonell motorteknologi. Bilen skal etter Volkswagens planer settes i produksjon i 2013. (Foto: Møllergruppen)

Tradisjonell teknologi

Første trinn i utviklingen er å effektivisere den tradisjonelle bilmotoren. Her kunne særlig Volkswagen vise til resultater med sin Blue Motion-teknologi.

Motorene bruker langt mindre drivstoff, og slipper dermed ut mye mindre CO2 enn for bare få år tilbake. En ny 1,4 liters motor kombinerer turbo- og kompressorteknologi for å gi en effekt på hele 170 hestekrefter.

Paul Hegna fra Møllergruppen viste dessuten at ved å bruke biogass istedenfor diesel, kan utslippene på en ny modell av Volkswagen Passat reduseres til en sjettedel, bare 20 gram per kilometer.

Men ikke bare motoren kan forbedres. En helt ny girkasse med sju trinn er konstruert slik at neste trinn ligger klart til å ta over, med mindre krafttap.

De nye Blue Motion-modellene har også lavere luftmotstand rundt skroget og lavere rullemotstand i dekkene. Når bilen står stille, spares energi og utslipp ved at motoren stopper. Og fra elbilene har disse vanlige bilene lånt bremser der energien fra oppbremsingen føres tilbake til batteriet.

En moderne, konvensjonell bil er derfor fortsatt aktuell for miljøbevisste mennesker i årene som kommer, mener Hegna fra Møllergruppen.

Elbil med backupmotor

Kari Asheim fra Bellona er bare delvis enig. Hun var ikke mot drivstoffgjerrige biler, men pekte på faren for at dersom konvensjonell bilteknologi videreutvikles, så kan det bremse utviklingen av nye og enda mer lovende miljøteknologier.

Hennes drømmebil var en ren elbil med en liten backupmotor på biodrivstoff for nødlading av batteriene.

Og en slik bil ligger ikke langt inn i framtida. Opel Ampera vil trolig komme i salg neste år, og har en slik konstruksjon. Bilen drives alltid fram av elmotoren, men en liten konvensjonell motor på fossilt brensel driver en strømgenerator som etterfyller batteriene når de etter 60 kilometers kjøring blir tomme.

Audi E-Tron har to elmotorer, en ved hvert bakhjul. De yter tilsammen 204 hestekrefter. Rekkevidde: 250 kilometer. (Illustrasjon: VW/Møllergruppen)

Også koseptbilen Audi E-Tron har en slik konstruksjon, men der er motoren som driver generatoren en Wankel-motor, en enklere, mer kompakt og stillegående motorkonstruksjon.

Siden denne motoren bare skal lade batteriene, kan den optimaliseres for maksimal effektivitet på et bestemt turtall, og dermed ha lavere utslipp enn om den skulle drevet bilen direkte, slik som i en hybridbil.

Hybridbiler

Hybridbiler kommer likevel til å bli den første måten som elektromotorer tas i bruk på.

- Hybridbiler er kjernen i miljøsatsingen til Toyota, sier Lars-Erik Årøy.

Han viste fram neste utgave av Toyota Prius, som blir en såkalt plugginn-hybrid. Det betyr at den også kan lades med strøm fra stikkontakten.

Alle Toyotas modeller vil komme i hybridversjoner de neste årene. Plugginn-versjonen av Prius vil kunne kjøre 20 kilometer på ren strøm før bensinmotoren slår inn.

Toyota Prius plugginn-hybrid, prinsipptegning (Illustrasjon: Toyota)

- Vi tror denne ytelsen dekker de flestes behov for miljøvennlig drift på pendlerturer, sier Årøy.

Samtidig har Toyota nylig investert i den amerikanske elbilprodusenten Tesla, som er i ferd med å utvikle en større femseters familiebil med rekkevidde 480 kilometer. Den japanske bilprodusenten har altså likvel et visst øye til elbilteknologien, men satser ikke selv på den i nær framtid.

- Elbiler vil ha en viktig, men begrenset rolle, sier Årøy.

Elbiler noen år fram i tida

Volkswagen satser mye mer på elbiler enn sin japanske konkurrent. En testflåte av 500 elektriske Golf-biler skal ut på veiene i Europa til neste år.

- Rundt 2015 vil det komme en god del rene elbiler på markedet, men de store volumene kommer først rundt 2020, når det finnes en elbil i Golf-størrelse med ok størrelse og rekkevidde, mener Paul Hegna i Møllergruppen.

Elbilen VW E-Up! kommer i 2013, med toppfart 135 km/t og rekkevidde 130 kilometer. (Illustrasjon: VW/Møllergruppen)

Den første rene elbilen fra Volkswagen vil bli den lille bybilen E-UP! Den kommer på markedet i 2013, og vil ha en rekkevidde på inntil 130 kilometer.

Da vil den trolig konkurrere med elbilen til Think. Den norske produsenten henger fortsatt med i utviklingen, selv når de store bilprodusentene de neste årene ruller inn på markedet med sine modeller.

Datamaskin på hjul

- Vårt store konkurransefortrinn er mange års erfaring, og vi må bruke de neste tre til fem årene på å lage stort nok volum til å holde kostnadene nede, sier Richard Waitz fra Think.

Think har et annet viktig fortrinn framfor konkurrentene: Bilen deres er i salg nå, og den er sikkerhetsgodkjent av EU.

Think-bil i Sør-Afrika (Foto: Think)

Think har også en ny modell under utvikling med plass til fire personer, og har den amerikanske batteriprodusenten EnerDel som aksjeeier. Waitz tror prisen på batterier vil falle fort når produksjonsvolumet går opp.

- Vi opplever en enorm interesse for elbiler i Europa, og tror innfasingen vil gå fort, sier han.

Waitz har også tro på at elbiler vil omforme bilindustrien, og knytte den nærmere til data- og teleindustrien. Han kalte framtidas elbil for ”datamaskinen på hjul”.

- Elbilene har bra støtteordninger fra myndighetene. Nå må vi bare få bilene fra produsentene, og de kommer, mener Paul Hegna fra Møllergruppen.

Lenker

EU-krav til utslipp fra biler, Regulation 443/2009

Klimakur 2020
 

Powered by Labrador CMS