Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Bildet av terrorfare har endret seg de siste 30 åra, sa MIT-forsker Arnold Barnett nylig på en konferanse i Phoenix i USA.
I perioden mellom 1982 og 1991 døde 1327 mennesker som følge av angrep mot fly ulike steder i verden. Ingen døde etter slike hendelser på T-baner eller pendlertog.
I tidsrommet fra 2002 til 2011 var situasjonen en helt annen. Da døde 203 personer på grunn av terrorhandlinger mot fly, mens hele 804 omkom på tog og T-baner.
Statistikken viser at tog- og T-banependlere i utviklingsland har dobbelt så høy risiko for å dø i terrorangrep enn som de som flyr ofte. Risikoen per mil er ti ganger høyere på bakken.
Nå mener Barnett at vi må sette fokus på forebygging av terrorangrep mot skinnegjengerne, selv om den totale risikoen for å bli rammet av terrorangrep der fortsatt er veldig lav – én til 2 000 000 per år.
Men det er nok lite sannsynlig at vi må igjennom sikkerhetskontroll for å gå på T-bana med det første.
Det har vist seg å være vanskelig å stoppe slike angrep på stasjonene. Da er sjansene bedre for å stoppe terroren tidligere i løpet, tror Barnett.
Fortsett sikring av fly
Det var for eksempel godt etterretningsarbeid som hindret det planlagte angrepet på New Yorks T-bane i 2009, ikke sikkerhetstiltak på Grand Central.
Det er imidlertid ingen grunn til å slappe av i sikringa av fly, mener Barnett.
Tiltak for å sikre cockpitene etter 11. september kan være grunnen til at terrorister nå ser ut til å ha gitt opp videre planer om å bruke fly som våpen, slik de gjorde i de fryktelige angrepene på World Trade Center og Pentagon.
De siste forsøkene på terror i lufta – for eksempel underbuksebomberen, skobomberen og plottet med flytende eksplosiver – hadde alle begrenset planen til å ”bare” sprenge flyet.
Referanse:
Forskningen ble langt fram på INFORMS Annual Meeting i Phoenix, 15. oktober 2012.