Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Siden sommeren 2013 har flyselskapet Norwegian delt data fra sine svarte bokser med Meteorologisk Institutt.
- Disse flight-recorderne registrerer loddrette bevegelser åtte ganger i sekundet. Dermed får vi detaljerte opplysninger om turbulens under flygningen, forteller Knut Helge Midtbø fra forskningsavdelingen.
Data fra flyene brukes til å kontrollere modellene som forskerne bruker. I siste instans kan dette gi bedre turbulensvarsler, slik at flypassasjerer får mindre humpete innflygninger.
Turbulensvarslene lages for 20 flyplasser i Norge, inkludert Longyearbyen på Svalbard.
Virvler bak fjell
Turbulens er små, urolige luftvirvler. De kan oppstå inni tordenbyger, men slike byger kan flygerne oftest se og unngå.
Verre er den usynlige turbulensen som oppstår når vindstrømmer brytes opp mot fjell og åser.
Data fra flyene plottes inn på kart med turbulensvarsler, som dette fra området rundt Værnes flyplass ved Trondheim..
På disse kartene er turbulensen angitt i en bestemt høyde over bakken. Denne høyden er størst lengst unna flyplassen, og synker jo nærmere flyplassen den angis.
Dermed er turbulensvarselet tilpasset innflygningshøyden til flyene, som jo følger en synkende glidebane før landing.
Lensmannen som blåste vekk
Ikke bare fly kan få problemer med turbulens. Midtbø kan fortelle om dramatiske forhold i Oppdal for noen år siden.
Bygninger ble skadet, da varme vinder slo inn over fjellene fra sørvest.
Annonse
- Under et fjernsynsintervju med lensmannen ble han plutselig revet overende av et voldsomt kast fra en fallvind. Så kraftig kan vindvirvlene være, avslutter Midtbø.