Trafikkvarsling til GPSen

Når bilnavigasjonen står i kontakt med trafikksentralen, kan den også varsle deg om trafikkork og foreslå alternative kjøreruter.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Foran bilen som står trygt plassert på IFA-utstillingen i Berlin, glir motorveien forbi på storskjerm. På dashbordet står en skjerm som ligner en GPS. Men denne skjermen kan kobles til en trafikksentral.

Et rødt lys tennes, og en varseltrekant dukker opp på skjermen. Det er trafikkork lenger framme. Slik skal trafikkvarslingen fungere hvis teknologien bak EU-forskingsprosjektet Coopers blir virkelighet.

Coopers står for Cooperative Systems for Intelligent Road Safety.

Omfattende utprøving

Systemet skal i løpet av oktober i år prøves ut på motorveier i Nederland, Frankrike, Tyskland, Østerrike og Italia.

GPS-skjermen skal motta trafikkinformasjon fra trafikksentralen som har oversikt over motorveien. Signalene skal tas imot ved hjelp av flere typer digital radio, det vil si DAB, DVB-H, mobilnettet eller WiMax mikrobølgesendere med kort rekkevidde.

For å registrere bilens bevegelser mer nøyaktig, stoler ikke systemet bare på GPS. Også hvor fort hjulene går rundt og hvor raskt bilen svinger, blir målt.

Mye av arbeidet som gjøres i Coopers, består i standardisering av denne digitale kommunikasjonen i flere europeiske land.

Terminalen varsler trafikkuhell lenger framme langs veien.

Forsøk med utvalgte sjåfører

Utvalgte forsøkspersoner skal kjøre ulike strekninger. Tidligere har forsøkspersoner blitt testet i simulatorer, der de ble utsatt for ulike varslingssituasjoner: ambulanse som nærmer seg bak, tett tåke, trafikkork eller varsel om fare i form av en bil i feil kjøreretning.

Forsøkspersonene blir overvåket med fjernsynskameraer og intervjuet om hvordan de mener systemet må lages for å være til nytte.

De foreløpige resultatene viste at et flertall syntes systemet var til hjelp i tre av fire situasjoner. I langt flere tilfelle førte likevel systemet til at førerne endret adferd.

Trafikksikkerhet i førersetet

Det er viktig å utforme systemet slik at det ikke fjerner konsentrasjonen fra kjøringen. Derfor gir systemet en muntlig beskjed over bilstereo-anlegget.

Neste trinn i utviklingen blir en toveis forbindelse, der bilene sender beskjeder til hverandre og tilbake til trafikksentralen. Da kan systemet tilby enda mer oppdaterte tjenester og varsle mulige trafikkorker tidligere.

Lenker

Nettsiden til Coopers-prosjektet

Powered by Labrador CMS