Vannhull ved verdens ende

Forskere har funnet den største mengden vann som noen gang er observert i rommet. Men den kosmiske kilden ligger ufattelig langt borte.

Slik kan man se for seg en kvasar som kan ligne den som inneholder vanndamp. (Foto: (Illustrasjon: NASA/ESA))

12 milliarder lysår unna, mot verdensrommets ytterkant, finnes en vannansamling som veier minst 100 000 ganger så mye som sola.

- Vi har ikke bare oppdaget vann i de fjerneste områdene av universet, men nok til å fylle jordas hav mer enn hundre billioner ganger, sier Jason Glenn fra University of Colorado Boulder ifølge en pressemelding fra universitetet.

I en pressemelding fra NASA sier Matt Bradford fra NASAs Jet Propulsion Laboratory:

- Dette er nok en demonstrasjon på at vann finnes over alt i universet, selv i de aller tidligste tider.

Men det er ikke akkurat noen dam i rommet forskerne har funnet. Vannet suser som damp i en enorm kvasar.

Damp i kvasaren

En kvasar er et av de voldsomste fenomenene som finnes i rommet. Akkurat denne kvasaren stråler ut like mye energi som en billion soler – omtrent 65 000 ganger energiutstrålinga til Melkeveien.

Så vidt forskerne vet i dag, er kvasarer det innerste området i svære galakser. Her sirkler en kjempeskive av gass og støv rundt et supermassivt svart hull. Når hullet suger i seg materialet fra skiva, frigjøres det enorme mengder energi.

Og det er altså i slike ekstreme omgivelser at forskerne har funnet vannet. Skyen av damp strekker seg over et område på hundrevis av lysår rundt det glupske hullet i midten.

Men egentlig er det temmelig meningsløst å snakke om dette i presens.

Ved universets begynnelse

Den strålende kvasaren ligger 12 milliarder lysår unna. Det betyr at lyset som forskerne observerer i dag ble sendt ut for 12 milliarder år siden, den gangen universet var bare barnet. Det var på denne tida vannet lå som en sky rundt det sorte hullet.

Men hvor er det i dag?

Det er så klart ingen som har noe sikkert svar på hva som har skjedd. Målingene av vann og andre molekyler viser at det er nok materiale i skiva til at det allerede digre sorte hullet kunne vokse til seks ganger denne størrelsen.

Men det kan også hende at noe av gassen i stedet ble til stjerner. Eller at kvasaren til slutt blåste en del av dampen ut av galaksen.

Resultatene publiseres i Astrophysical Journal Letters.

Pressemelding fra NASA