Verdens navle for stjernetittere

Astronomer har funnet jordas beste sted for å observere stjernehimmelen. Sannsynligvis har det aldri vært mennesker der før, og det er den tørreste, kaldeste og mest vindstille plassen på planeten.

"Dette er PLATeu-observatoriet, eller PLATO, som ligger 144 kilometer fra stedet forskerne nå mener er perfekt for stjernetitting. (Foto: Xu Zhou og Zhenxi Zhu/the PLATeau Observatory)"

Det svært øde stedet omtales som Ridge A, og befinner seg i Antarktis, 4053 meter over havet omtrent midt på det antarktiske platået.

På jakt etter det perfekte sted

Et samarbeidsprosjekt mellom amerikanske og australske forskere har sammenlignet data fra satellitter, bakkestasjoner og klimamodeller og prøvd å finne det perfekte stedet for stjernetitting.

Faktorene de fokuserte på var skylag, temperatur, luftfuktighet, vind, atmosfærisk turbulens og hvor lys himmelen er. Når du skuer mot stjernene er det den atmosfæriske turbulensen som får stjernene til å se ut som om de glitrer.

Studiene av området viser at gjennomsnittstemperaturen her om vinteren er 70 kuldegrader, og at vanninnholdet i hele atmosfæren over Ridge A ofte er så lavt at laget til sammen er like tynt som et menneskehår.

Resultatene fra studiene er publisert i tidsskriftet Publications of the Astronomical Society of the Pacific.

"Observatoriet ble fraktet med skip fra Australia og så på sleder innover Antarktis. Sledeferden tok to uker. (Foto: Xu Zhou og Zhenxi Zhu/the PLATeau Observatory)"

- Nesten ikke vær og vind

- Fordi himmelen der er så mye mørkere og tørrere, kan et middels teleskop her være like kraftig som de største teleskopene andre steder på jorda, sier professor Will Saunders fra the Anglo-Australian Observatory i en pressemelding.

Han forteller at stedet er så stabilt at det nesten ikke er noe vær eller vind der i det hele tatt, og at astronomiske bilder som tas på Ridge A skal kunne bli minst tre ganger så skarpe som de som tas på de beste observatoriene i dag.

Robotstyrt observatorium

Det iskalde, mørke og vindstille stedet ligger innenfor det australske antarktiske territoriet og er 144 kilometer fra det internasjonale robotobservatoriet PLATO og den planlagte kinesiske Kunlun-basen.

PLATO-observatoriet ble åpnet i begynnelsen av 2008. Det har nå samlet informasjon i to vintre uten at det har vært mennesker der, og ses på som en modell for fremtidens robotstyrte observatorier.

Will Saunders et. al., Where Is the Best Site on Earth? Domes A, B, C, and F, and Ridges A and B, Publications of the Astronomical Society of the Pacific, September 2009